Näin huomiosi ostetaan – Hyvinvointi & Mediamanipulointi

coffe-book-session-1316391-1279x765

Terveytesi, rahasi ja aikasi ovat ikävä kyllä kovan riskin alla. Siinä missä tiedonjakamisen vapautuminen on auttanut tätä maailmaa paljon, sisältää verkkoblogaaminen todella vaarallisia ja synkkiä piirteitä, mistä moni ei ole edes tietoinen. Päivän artikkelin teemana on mediamanipulointi, ja kuinka kiinnostustasi ja tavoitteitasi käytetään hyödyksi verkossa. Bloggaaminen käsittelee tässä yhteydessä kaikkea uutissivuista facebookkiin, tämänkaltaisiin blogeihin,  twitteriin ja muihin sivuihin.

Sinun huomiotasi pyritään ostamaan. Jotta pystyisit setvimään totuuksia ja käytettävää tietoa kaikesta siitä sanahelinästä, huuhaasta ja myyntipuheesta, haluan jakaa kanssasi blogien kolme sääntöä. Säännöt on syytä pitää mielessä verkkoblogeja lukiessa, oli kirjoittaja kuka tahansa. Pääset paljon helpommalla ja olet vaikeammin manipuloitavissa.

(Jos valtamedian puoskarointi ja esimerkiksi televisiolääkäreiden järkyttävä virheprosentti kiinnostaa, katso artikkelini valheiden valloittama media.)

 

#1: PUOLUEETTOMIA EI OLEKAAN

Ihmisen on vaikeaa ymmärtää asioita, joiden ymmärtämättömyydestä hänen elantonsa on kiinni. Tämän takia me valitsemme kantamme ja usein pysymme niissä. Olen joutunut luomaan ideologiaani ja valmennusfilosofiaani uudestaan lukuisia kertoja vuosien aikana. Välillä on tarvinnut purkaa lähes kaikki ja aloittaa alusta. Se on aika kova paikka. Monet projektit ja ajatusmallit joita olen jopa kuukausia kasanneet ovat lopulta osoittautuneet virheellisiksi tai ainakin vähäpätöisiksi. Meidät on kuitenkin viritetty toimimaan tällaista korjailua vastaan. Ihmiset, minä mukaan lukien, pitävät kovaa kiinni alkuperäisestä kannastaan vaikka se saisikin paljon kritiikkiä osakseen. Blogit eivät ole puolueettomia. Jokaisella on oma näkemyksensä joka tuodaan useiten esille ja jota puolustamme kaikista kovimmin.

En ole vielä tavannut ihmistä, joka puolueettomasti katsoisi kaikkia puolia itselleen tärkeissä asioissa. Se on inhimillisesti mahdotonta. Joka ikinen fysioterapeutti on puolueellinen omille keinoilleen ja taustoilleen. Jokainen valmentaja on valinnut polkunsa jota perustelee kaikin voimin, sekä jokainen tuotemyyjä pitää omaa keinoa parhaimpaanan. Koviten tiedepohjaista näkemystä katsastavat usein jättävät sivuun tutkimustiedon erheellisyyden ja julkaisuharhan, kun taas toista puolta edustavat monesti sivuttavat järeän heitä vastaan toimivan tutkimustiedon. Vaikka blogiartikkeli viittaisikin useisiin tutkimuksiin, ei se tarkoita etteikö niitä olisi valikoitu tai tulkittu tahallaan väärin. Toisinaan tämä on tietoista, toisinaan tiedostamatonta.

On paljon helpompaa tukea yhtä kantaa, kuin selittää ummet ja lammet jokaisesta variaatiosta ja mallista. Yhtä oikeaa ratkaisua ei kuitenkaan ole. Lisäksi asiantuntijuus on lähes poikkeuksetta rakennettu yhden asian ympärille, joka luo itsessään puolueellisen näkökannan asioihin. Tämän takia puolueellisuus ei aina siis ole ongelma. Yhteistä konseusta moniin asioihin ei tule koskaan löytymään. Ymmärrä vain, että kyse on usein aatteista, taustoista ja ennen kaikkea myymisestä.

 

#2: KAIKKI MYYVÄT JOTAKIN

Olen jonkinlainen gigolo. Minä nimittäin myyn itseäni. Myyn myös Tuomasta. Samoin jokainen blogi, uutisverkko tai facebooksivu pyrkii myymään sinulle jotain. Se on joko ideologiaa, imagoa, tuotteita tai ihan vaan mainoksia. Tämä tulee muistaa. Tekstien, kuvien ja otsikoiden on tarkoitus manipuloida sinua kohti tiettyä ideologiaa tai toimintaa, oli aihe mikä tahansa.

On hienoa, jos joku saa sinulle myytyä idean terveistä elämäntavoista ja muutoksen teosta. Synkkä puoli tulee siinä, kuinka rahaasi ja aikaasi tuhlataan kaikenlaiseen hömppään. Etenkin ravinnon ja henkisen hyvinvoinnin puolella tämä on rajua katseltavaa. Esimerkiksi monet ravintonäkemykset esittävät sinulle myyntipuheita omista valmennuspalveluista, superfoodeista ja lisäravinteista usein mollaten muita vaihtoehtoja. Kritiikki ja vastarinta on myymisen yhteydessä tärkeä valttikortti. Tässä usein on mukana juuri yllä mainittu puolueellinen tulkinta ja alapuolen säännöissä esiin tuleva ääripäiden hyväksikäyttö.

Vielä eräs tärkeä asia ymmärtää on mainosten käyttö. Monien mainosten, joita eri nettisivuilla näet, tuotot ja laskutukset pohjautuvat klikkauksiin ja vierailijamääriin. Mitä enemmän klikkauksia, katseluita ja lukukertoja jokin sivu saa, sitä paremmin raha virtaa. Tämän takia emme esimerkiksi UniFitille ota verkkomainoksia, koska se lyö heti mukaan älyttömän eturistiriidan tiedon jakamiseen. Houkuttelevuus ottaa vallan rehellisyydestä, ja sisältö mukautuisi lisäklikkauksien toivossa rajummaksi. Samoin monet blogaajat tekevät yhteistyötä eri tuotevalmistajien kautta, ja saatat kohdistua tekstissä hyvinkin vahvalle mainonnalle, oli se sitten piilossa tai selkeästi esiin tuotuna.

 

#3: ÄÄRIPÄÄT OVAT SEKSIKKÄITÄ

Totuus on tylsää. Se ei myy. Ääripäät myyvät. Sanat kuten ”aina”, ”kaikki” ja ”ei ikinä” ovat seksikkäitä. Jos taas vastaat vähän sinnepäin tai keskilinjalla, et saa mitään myytyä. Tämä johtuu siitä, ettet herätä tunteita. Kaikista eniten klikatut artikkelit ja linkit herättävät suurimpia tunteita, etenkin vihaa ja ärtymystä. Viis siitä onko kyseessä tieteellisen tarkka kuvaus. Tunteiden herättämisessä on myös yksi syy sille, miksi käytän itse niin paljon tarinoita artikkeleissani. Se oikeasti saa sinut välittämään enemmän itse aiheesta.

Ihmiset, jotka käyttävät ääripäitä, valehtelevat lähes poikkkeuksetta. Joko he pihistävät sinulta vastakkaista tietoa tai kärjistävät totuuksia. On hyvin surullista katsella maailmaa, jonka tiedon jakamista hallitsee tunteiden herättäminen. Tämä johtaa virhetulkintaan ja ylilyönteihin, ja saattaa jopa olla terveydellesi hyvin vahingollista.

Yksi tavallisimmista asioista on aivan liian suorien johtopäätöksien vetäminen. Esimerkiksi tutkimus siitä, kuinka jokin punaviinistäkin pienissä määrin löytyvä ainesosa pidensi koeputkirottien elämää muutamalla prosentilla, johtaakin yhtäkkiä otsikkoon: Kaikki päivittäin punaviiniä juovat ihmiset elävät pidempään. Mutta toimittajia on välillä hieman vaikea syyttää. Heidän tehtävänsä on saada klikkauksia ja tehdä artikkeleita mahdollisimman tehokkaasti ilman tieteellistä koulutusta. Tämä tarkoittaa mutkien suoristamista, asioiden yksinkertaistamista ja ääripäiden esiin tuomista. Kyse ei olekaan tiedon pätevyydestä, vaan sen uskottavuudesta.

 

YHTEENVETO: MIHIN VOI LUOTTAA?

Et pysty välttämään sivustoja, uutisia ja artikkeleita jotka eivät noudattaisi näitä kolmea sääntöä. Totuuden lukeminen on tylsää sekä monimutkaista. Niin monet asiat vaikuttavat elämäämme jatkuvasti, ettei siitä todellakaan ole helppoa kirjoittaa täysin totuudenmukaisesti saati suodattaa yksinkertaiseen muotoon. Sen lisäksi ihmisluonto ja talousmaailma ikävä kyllä vain vahvistavat tätä manipulaation riskiä. Minulla ei ole ratkaisua tämän ongelman parantamiseksi, mutta uskon, että asiaa on parasta lähestyä ymmärryksen kautta.

Kun ymmärrät säännöt, pystyt hyödyntämään ihmisten ajatuksia ja tuotteita: Me kaikki olemme täällä myymässä ideoita ja itseämme. Sinun huomiostasi kilpaillaan, mikä johtaa seksikkäisiin ja houkutteleviin uutisotsikoihin. Nykyajan tiedonrunsaus on hämärtänyt asiantuntijuuden rajoja merkittävästi, eikä totuuden selvittäminen välttämättä ole yksinkertaista. Kyse onkin ideoista, ikäänkuin palapelin palasista. Loistavia ideoita ja hyvää tietoa on jaossa enemmän kuin koskaan tarvitsetkaan, Käytä lukemiasi artikkeleita näiden sääntöjen varjossa kasaten omaa palapeliäsi, hakien ideoita ja viihtyen lukiessa. Ehkä täten saat oikeat palat sopimaan yhteen.

facebook

Lähteet & Kirjainspiraatiot:
1: Holiday, R. 2013. Trust me, I'm Lying - Confessions of a Media Manipulator
2: Pink, D. 2013. To Sell is Human
Comments are closed.

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…