Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

kuminauhaKuvittele käsiisi kuminauha. Ota siitä kunnolla kiinni molemmista päistä ja jännitä päitä erilleen. Kuminauhasi venyy kyllä, mutta se haluaisi palata takaisin lepopituuteensa. Venytä hieman lisää ja pidä kuminauha siinä. Nyt tehtävä alkaa vaatia sinulta voimia. Venytä vielä hieman. Lihaksiisi alkaa tulla pientä tärinää, kuminauhan jännittäminen vaatii suurta työtä. Pidä sitä vielä hetki. Nauha alkaa taistella vastaan ja pääsee hieman lyhentymään. Lopulta kuminauha räpsähtää takaisin, koska et enää jaksa sitä pitää.

Elämäntapojen muuttaminen on samanlaista taistelua. Nauha on valmis napsahtamaan takaisin heti, kun vain annat. Tämä pieni mentaaliharjoitus on ylipainolääkäri Arya Sharman mielikuva muutoksestasi. Kyseessä on krooninen vaiva, josta on vaikea päästä eroon. Olet ikävä kyllä altavastaajan asemassa. Päivän artikkelin inspiraatio tuli erään kollegan kanssa käydystä keskustelusta. Haluan sen kautta auttaa sinua ymmärtämään, mihin olet ryhtymässä ja millä ajatuksilla muutokseen kannattaa aseistautua. Puhumme paljon painonpudotuksesta, mutta tämän tekstin karut faktat kuuluvat mihin tahansa muutokseen, kuten riippuvuuden hallintaan tai kunnon kohottamiseen.

Artikkeli alle sadalla sanalla: Elämäntapamuutos on vaikeaa. Suuri osa, jopa 80-90% tulee palaamaan ennen pitkää takaisin vanhoihin tapoihinsa. Kolme tiukkaa sääntöä on syytä asettaa. Mitä pidempään pystyt muutostasi ylläpitämään, sitä todennäköisempää onnistumisesi on. Tästä syystä johtuen elämäntapamuutos pitää tapahtua elämäsi ehdoilla. Muutoksesi vie todennäköisesti enemmän aikaa kuin uskot, eikä se tule olemaan jatkuvaa voittamista. Takaiskut eivät saa lannistaa sinua, niitä tulee tapahtumaan. Liian moni meistä lannistuu pienien takaiskujen tai jopa liian pienen kehityksen takia.

 

MUUTOKSEN TULEE SOPIA ELÄMÄÄSI

Jos et pidä siitä elämästä, jota muutoksen aikana elät, tulet ennen pitkää palaamaan takaisin. Tämä on ensimmäinen sääntö. Me kaikki pystymme uhraamaan elämästämme kuukauden jos toisen kovalle dieetille, valmiille ruokavaliolle ja tiukalle treenirutiinille. Mutta mitä sitten, kun vauhtisi tai valmennuksesi loppuu? Usein muutos vaatii suuret määrät voimavarojasi, emmekä pysty käyttämään niitä niin rajattomasti, kuin olisi tarve.

Valitsemillasi keinoilla ei varsinaisesti ole kovinkaan paljon merkitystä, vaan pitäytymisellä. Jos valitset dieetin tai treenirutiinin, jossa et pysty pysymään, et tule menestymään. Oli se kuinka tehokas tahansa. Tämän takia suurin osa painonpudottajista kerää painonsa takaisin vähintään vuoden tai parin sisällä. Osa saattaa jopa päätyä painavammaksi kuin alussa. Tutkimusmaailmasta löytyy karuja lukuja aiheeseen liittyen. Kaiken kaikkiaan vaikuttaisi siltä, että noin 60–80 % kaikista ihmisistä tulee keräämään painonsa takaisin muutoksen jälkeen. Samoiten tupakoivilla ihmisillä huomattiin, että vain noin 13 % tupakoinnin lopettajista pysyy savuttomana puolen vuoden säteellä lopettamisesta.

Yksi syy tähän on joustamattomuus. Liian tiukka ja määritelty ohjelma vaikeuttaa huomattavasti siinä pitäytymistä. Valmis, ehdoton ruokavalio tai arkielämäsi ohittava rääkkitreeniohjelma toimivat kyllä hetken, mutta pitkällä juoksulla saattavat aiheuttaa paljon henkisiä haasteita ja negatiivisia tuntemuksia. Sen sijaan, jos pystyt mukauttamaan toimintaasi ympäristöösi, vähennät henkistä mielipahaa sekä parannat mahdollisuuksiasi onnistua.

 

MUUTOS VIE ENEMMÄN AIKAA KUIN USKOT

Tämä toinen sääntö on vahvasti kytköksissä edelliseen. Vain pieni osa meistä pystyy remppaamaan koko hoidon välittömästi. Huumeiden käytön lopettajista huomattiin joskus, että vain noin 5 % kaikista ihmisistä kuuluu tähän ryhmään. Loput tarvitsevat enemmän työtä ja tukea sekä pienempiä askeleita.

Tässä kohtaa törmäämme ikävään ongelmaan: suuremmat tulokset syntyvät suuremmilla muutoksilla. Me haluamme suurempia muutoksia nopeammin, ymmärrän sen kyllä. Tämä kuva on kuitenkin täysin vääristynyt. Sitä sanotaan selviytyjäharhaksi: iltapäivälehdet ja sosiaalinen media tuputtaa meille jatkuvasti yksilöitä, jotka ovat pudottaneet kymmeniä kiloja vain muutamissa kuukausissa tai viikoissa. Sinun on muistettava, että vain voittajista kirjoitetaan. Jokaista onnistunutta vasten on tutkimuksien mukaan vähintään kourallinen ihmisiä, jotka epäonnistuivat pahasti. Heitä ei esitellä.

Ymmärrä tämä: sinä yrität muuttaa vuosien tai jopa vuosikymmenien ajan urautuneita malleja alle kolmessa kuukaudessa. Varaudu pitkään taisteluun. Uudenvuoden lupauksia käsitellyt tutkimus havaitsi, että 73 % epäonnistui laihdutuksessaan koska tulokset tulivat liian hitaasti! Tämä fakta jo yksinään kertoo sen, kuinka vääristynyt ajatusmaailmamme saavutuksista on. Kasvuun asennoitumalla ja pieniä, vaikka vain yhden prosentin muutoksia saavuttamalla tulet pääsemään paljon pidemmälle.

 

TAKAISKUT EIVÄT SAA TYRMÄTÄ SINUA

Kolmas sääntö tuo esiin epäonnistumiset. Elämäntapamuutos harvoin on suoraviivaista. Jossain vaiheessa tulee piste, jolloin kehitys pysähtyy hetkeksi tai muutos alkaa tökkiä pahasti. Painoa saattaa tulla takaisin, treenikerrat lenkkipolulla ja salilla saattavat romahtaa tai motivaatiosi saattaa kadota. Tämä ei saa olla päätepisteesi. Ikävä kyllä se pysäyttää suurimman osan meistä.

Erään tutkimuksen mukaan ihan vain parin kilon heilahdus väärään suuntaan saa lähes 90 % ihmisistä lopettamaan taistelunsa. Yksi pieni takaisku riittää. Ymmärrän kyllä tämän mielentilan: miksi edes yritän, ei tästä mitään tule. Mutta alusta alkaen suhtautuminen muutokseen on väärä. Sitä eivät aja eteenpäin tarkoitus tai hyväksyntä, vaan numerot ja raa’at tavoitteet, jotka pohjautuvat lukittuun asennoitumiseen ja koettuun kertomukseen päämme sisällä. Muutostasi pitää ajaa eteenpäin muukin tarkoitus, kuin vaa’an kilomäärä tai se, miltä näytät peilistä.

Motivaatiomme on todella monimutkainen asia, eikä se todellakaan pysy yllä jatkuvasti. Etenkin kun puhutaan liikunnasta tai hyvästä ravinnosta. Olemme pahasti ymmärtäneet väärin motivaation ja toiminnan suhteen. Kyse ei ole siitä, että meidän tulisi aina hakea motivaatiota jotta voimme toimia. Todellisuudessa toiminta itsessään synnyttää motivaatiota. Tutkimusten mukaan ihmiset, jotka liikkuvat enemmän, haluavat liikkua enemmän. Silloin kun motivaatio on nollissa, tulee keinomme luoda toimintaa ottaa roolia. Motivaatio kyllä taas seuraa.

 

JATKUVA PROJEKTI

Elämäntapamuutos on jatkuvaa hienosäätämistä. Aivojemme hermoradoilla menee useita viikkoja ja kuukausia muuttua mukailemaan uusia tapoja. Sitä ennen ne todennäköisesti taistelevat vastaan. Samanlaisia merkkejä on löytynyt myös esimerkiksi vatsamme bakteerikannasta. Mitä pidempään pysyt uusissa tavoissasi, sitä todennäköisempää on, että saat luotua suuria muutoksia.

Artikkelimme haasteita tulee lähestyä askel kerrallaan. Sen takia olemme luoneet yhdessä Lapin Korkeakoulujen kanssa korkeakoulujen henkilökunnalle ja opiskelijoille aivan uudenlaisen verkkovalmennuksen. Opetamme valmennuksen aikana lukuisten videoluentojen ja oheismateriaalien kautta, kuinka muutos aivoissasi ja elämässäsi todella luodaan mahdollisimman varmoilla otteilla. Autamme pääsemään yli tavallisten sudenkuoppien ja rakentamaan elämääsi sopivia ratkaisuja kohti parempaa kuntoa. Saat kurssista lisätietoja tästä linkistä.
facebook

Lähteet:
1: Lemstra, M. ym. 2016. Weight loss intervention adherence and factors promoting adherence: a meta-analysis
2: Rössner, S. Hansen, J. Rössner, S. 2011. New Year’s Resolutions to Lose Weight – Dreams and Reality
3: Wing, R. Phelan, S. 2005. Long-term weight loss maintenance
4: Mann, T.ym. 2007. Medicare's search for effective obesity treatments: Diets are not the answer.
5: Polivy, J. Herman, P. 2002. If at first you don't succeed: False hopes of self-change.
6: Polivy, J. Herman, P. 2000. The False-Hope Syndrome - Unfulfilled Expectations of Self-Change

Leave a Reply

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…

Kun halusta tulee ongelma

Haluaminen ja tykkääminen eivät kulje samoja polkuja. Monesti huonommat elämäntavat sisältävät riippuvuuden kaltaista haluamiskäytöstä. Tämän takia makeanhimosta tai alkoholista voi olla vaikea päästä eroon.