Tahdonvoima on harhaa

tahdonvoima3Taas yksi stressaava päivä on ohi. Se on kuluttanut kaiken energiasi, etkä voi vastustaa sohvalle rojahtamista tai herkun nauttimista. Sinulla ei vain ole tahdonvoimaa hillitä itseäsi. Tahdonvoima tuntuu olevan tällainen kummallinen itseoikeutuksen työkalu, joka toimii yksinkertaistettuna syntipukkina kovin monimutkaiseen ongelmaan: Tahdonvoimaa puuttuu jos rasvaa on liikaa tai kunto on huono.  Ei se niin mene. Olemme pahasti ymmärtäneet väärin tämän kaiken. Tahdonvoima on harhaa.

Artikkeli alle sadalla sanalla: Aika, jolloin syytämme riippuvaisia, epäaktiivisia tai ylipainoisia ihmisiä tahdonvoiman puutteesta, on ohi. Kyseessä on paljon monimutkaisempi ilmiö, eikä pääkopasta itsestään löydy mitään mystistä voimavaraa jonka tehoilla päätöksemme tekisimme. Itsehillinnässä ja toiminnanohjauksessa, jotka löytyvät tahdonvoiman takapuolelta, on todella kyse tapasyklien rikkomisesta, tunteen säätelystä ja hitaampien ajatusjärjestelmien käytöstä.

 

MIHIN USKOTTIIN?

Ennen vanhaan uskottiin niin sanottuun ego depletion -ilmiöön, eli tahdonvoiman kulumiseen. Ajateltiin, että yksilö tekee huonoja ratkaisuja tai herkuttelee kun hänet muutettiin päiväksi vasenkätiseksi, tai jos hänelle annettiin ratkaistavaksi mahdoton tehtävä. Kuin bensa tankissa, tahdonvoimasi kuluu päivän stressaavuuden ja päänvaivaamisen kautta. Joissain vaiheessa jopa väitettiin tahdonvoiman toimivan glukoosilla, eli hiilarien voimalla. On se periaatteessa loogista, kun aivot käyvät glukoosilla. En voi kieltää, kuulostaahan se kieltämättä hyvältä, että suklaapatukka lisää tahdonvoimaa.

Tämän lisäksi esimerkiksi Walter Mishcel tutki itsehillinnän vaikutusta muihin elämäntaitoihin ja osa-alueisiin. Mischel tarjoili tahdonvoimaa käsittelevissä vaahtokarkkitutkimuksissa lapsille vaahtokarkin ja lupasi heille toisen jos lapsi pystyi olemaan vartin verran syömättä sitä ensimmäistä. Lapset, jotka jaksoivat odottaa, pärjäsivät myöhemminkin paremmin elämässä.

Kun tutkimme lisää tahdonvoimatiedettä, huomaamme esimerkiksi käden nyrkkiin puristamisen olevan hyvä keino lisätä tahdonvoimaa. Jaoin siitä ajatukseni itsekin. Tässä, ja toisessa tahdonvoimaa tutkineessa artikkelissani alkoivat kulmakarvat hieman nousemaan: mitä todella tapahtuu? Miksi tahdonvoima voi muuttua ihan yhtäkkiä?

 

MURENEVA NÄKEMYS

Yllä puhuttu keksien ja retiisien maailma, eli tahdonvoiman kuluminen, on kuitenkin hieman raunioina. Varsinkin lähiaikoina on tulossa vähän suurempia analyyseja, jotka aikalailla löytävät kaiken kaikkiaan nollatuloksen tämän ilmiön tapahtumisesta: sitä ei olekaan. Samoin Carol Dweck, asennoitumisen rakentaja, oli osana tutkimusta jossa tahdonvoiman kuluminen poistettiin oikealla asennoitumisella:  Kasvuun asennoituminen ehkäisi tahdonvoimasi ehtymisen.

Tahdonvoima tuntuu olevan hyvin epäsäännöllinen ilmiö. Olisi hassua väittää että kannen laittaminen karkkikulhoon tai asuinpaikan muuttaminen lisäisi tahdonvoimaa. Silti ympäristön muokkaaminen saa ihmiset pääsemään irti jopa huumeaddiktioista. Tahdonvoima tuntuu myös olevan vaikeasti perusteltavissa kun tarkastellaan kontekstia: miksi huippu-urheilijat tai poliitikot polttavat pinnaansa, harrastavat irtosuhteita, käyttävät huumeita tai harjoittavat muuta riskikäyttäytymistä? Huipulle pääseminen vaatii kaiken järjen mukaan uskomatonta tahdonvoimaa. Kaikki ne tuhannet tunnit töissä, treeneissä ja kirjojen ääressä. Miksei tämä tahdonvoima ole siirtynyt muille elämänalueille?

Tahdonvoima ei myöskään pysty selittämään miksi kasvatuksemme ja nuoruutemme voi olla niin vahva vaikuttaja tapojen kehityksessä: yksilöt, jotka löytävät koukuttavia tapoja nuorena, tulevat todennäköisemmin kehittämään riippuvuuden vanhemmalla iällä. Samoin ylipainoiset vanhemmat ja ylipainoinen nuoruus altistaa lihavuudelle myös aikuisuudessa.

Tahdonvoiman ongelma on siinä, että suurin osa automaattisista tavoistamme ei kuuntele palautetta. Kun tapa on toteutunut tarpeeksi usein, voi se ohittaa järkeilevämmän ja tavoitteidesi mukaisen kylmän järjestelmän täysin. Tässä tapauksessa toimintaasi ohjaavat tunteet, kokemukset ja muistot.

[LÖYDÄT LISÄÄ TIETOA ELÄMÄNTAVOISTA JA TAPASYKLISTÄ TÄÄLTÄ]

 

MISTÄ ON TAHDONVOIMASI TEHTY?

Tahdonvoiman myytin rikkoutuminen on loistava uutinen, koska nyt mukana ei ole mitään selittämätöntä ja mystistä kokonaisuutta, joka olisi vastuussa valinnoistasi. Kaikki mitä tarvitset, on jo hallussasi. Kyse on tapasyklin rikkomisesta: siinä vaiheessa kun saat pysäytettyä virikkeen vaikutuksen, pääset lähelle tahdonvoiman juurta. Kaikki tutkimukset, jotka ovat onnistuneet kehittämänä tahdonvoimaa, ovat lähteneet liikkeelle tunteiden hallinnasta tai aivojen toimintaan vaikuttamisesta virikkeen ja toiminnan välissä: esimerkiksi vaahtokarkki edessäsi tai kova stressi arjessasi. Ainoastaan ympäristön muokkaus puuttuu virikkeen poistumiseen, joka heikentää toiminnan todennäköisyyttä.

Tahdonvoiman toiminta perustuu tavoitteiden reflektointiin ja aikanäkemyksien käyttöön: siirrämme huomion pois hedonistisesta, nautinnollisesta nykyhetkestä tuleviin palkkioihin. Mutta se vaatii asioiden tiedostamista ja aivojen toiminnanohjausta. Monet tunteet, kuten ahdistus, stressi ja väsymys häiritsevät tätä ohjausta ja lisäävät palkkiohakuisuutta. Vahvoissa tavoissa tämä harkinta monesti ohitetaan. Kovan stressin alla tai tunnemyrskyssä toimimme mieluummin automaation kautta ja toteutamme pinttyneimpiä tapojamme. Ainut keino on katkaista sykli ja päästä reflektoinnin tilaan.

Monet ihmiset sanovat, etteivät vain voineet mitään sille, että ostivat karkkia kaupasta tai jäivät sohvan pohjalle. Höpö höpö. Päätit vain tietoisesti tai tiedostamatta tehdä toisin. Motivaatiosi ja halusi oli vahvempi väärään suuntaan. Muista, että päässäsi ja kropassasi kulkee useita voimakkaita haluamisen ohjaajia, mutta niistä yksikään ei saa aikaan itsessään palkkiota tai toimintaa. Ne vain motivoivat toiminmaan. Kysyn monesti ihmisiltä, mitä tapahtuu, jos karkit jääkin kauppaan? Saattaa tulla kärty, ehkä päätä särkee ja ajatus karkaa, mutta kukaan ei kuole: et pätkäise ketään kuonoon etkä saa sokerin puutostilaa. Siinä se. Sama pätee lenkille lähtöön: jos vain lähdet haluamisesta riippumatta, et tule monestikaan sitä katumaan.

On typerää syyttää ylipainoisia ihmisiä tai addikteja tahdonvoiman puutteesta. Emme me muissakaan sairauksissa tai mielen häiriöissä syytä tai tuomitse potilasta. Muistetaan, että elämäntavat ja riippuvuudet ovat pitkälti oppimisen tuotoksia. Tahdonvoiman tapauksessa kyseessä on monimutkainen elämäntapoihimme kietoutuva ilmiö, joka ohjaa valintojamme sen mukaan miten parhaaksi näkee. Meidän on ymmärrettävä, että todellisuudessa tahdonvoima tarkoittaa vain tapojen muuttamisen aiheuttamaa vastusta: aivoilla on omat polkunsa ja rutiininsa joka johtaa tietynlaiseen aktiivisuuteen ja aiheuttaa jos jonkinlaista haluamista ja odotuksia. Tätä sykliä on vaikea rikkoa, ja se vaatii kylmän järjestelmämme käyttöä. Tahdonvoima on siis pelkistettynä vain tietoista päätöksentekoa ja tapasyklin rikkomista. Lyömme esteen virikkeen ja toiminnan väliin. Kyse ei ole bensatankista eikä lihaksesta.

facebook

Tämän viikon uutiskirjeessä tuon teille luettavaksi jo yhden loistavan harjoituksen tällaiseen tapasyklin rikkomiseen. Ensi viikolla käsitellään laajeemmin tahdonvoiman taustalla oleviin asioihin vaikuttamista. Seuraile toimintaamme Facebookissa niin pysyt kärryillä! Uutiskirjeen saat tilattua tuosta alapuolelta.

Muutama kirjalähde aiheen seudulta:
1: Baumeister, R. 2011. Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength
2: Dweck, C. 2006. Mindset: The New Psychology of Success
3: McGonical, K. 2013. The Willpower Instinct: How Self-Control Works, Why It Matters, and What You Can Do to Get More of It
4: Mischel, W. 2015. The Marshmallow Test: Why Self-Control Is the Engine of Success
5: Thaler, R. Sunstein, C. 2009. Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness
6: Cialdini, R. Influence: How and why People Agree to Things
7: Wansink, B. 2006. Mindless Eating
8: Heath, C. Heath, D. 2013. Decisive
9: Ariely, D. 2008. Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions
10: Kahneman, D. 2011. Thinking, Fast and Slow
11: (Nettilinkki) Engber, D. Everything is Crumbling: http://www.slate.com/articles/health_and_science/cover_story/2016/03/ego_depletion_an_influential_theory_in_psychology_may_have_just_been_debunked.html

Leave a Reply

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…

Kun halusta tulee ongelma

Haluaminen ja tykkääminen eivät kulje samoja polkuja. Monesti huonommat elämäntavat sisältävät riippuvuuden kaltaista haluamiskäytöstä. Tämän takia makeanhimosta tai alkoholista voi olla vaikea päästä eroon.