Susien taisto – Asennoituminen elämäntapamuutokseen

wolf-pack-1350716-1280x960

Vanha intiaanitaru kertoo, että sisällämme taistelee kaksi sutta. Toinen niistä pyrkii hyvään, haluaa parantaa maailmaa ja tuoda rauhaa. Toinen aiheuttaa kaaosta ja tuhoa, toimii hetken mielijohteista eikä halua hyvää kellekään. Mutta kumpi susi voittaa kamppailun? Se, kumpaa sinä ruokit. Me pystymme itse vaikuttamaan uskomattoman paljon toimintaamme ja olemukseemme asennoitumisellamme. Kaikki eivät kuitenkaan usko niin.Osa meistä uskoo, ettei roolillamme ole merkitystä. Että toinen susi voittaa, eikä sille voi mitään. Nämä ihmiset ovat lukittautuneet.

 

LUKOSSA

Kuuletko itsesi joskus sanovan tällaisia lauseita?

”En vain ole liikunnallinen. En usko että sitä pystytään muuttamaan.”

”Toisia ei vain ole luotu juoksemaan eikä siihen voi vaikuttaa”

”Olen vain herkuttelija. En pysty olemaan ilman herkkuja, enkä sitä voi muuttaa”

”En ole juoksija.” (tämän olet kuullut itse kirjoittajan suusta)

Nämä ovat aika äärimmäisiä lauseita, mutta ymmärtänet pointin. Kuulen näitä jatkuvasti: Olen huonokuntoinen, huonosti syövä, laiskottelija, herkuttelija ja viivyttelijä. Useat vanhat sanonnat sen kertovat; sinä olet tasan tarkkaan sitä, miten itsesi ajattelet. Kyse on asennoitumisesta. Tämä on lukittautunutta asennoitumista. Siinä me näemme itsemme ja maailman muuttumattomassa valossa.

Carol Dweck on tutkinut asennoitumista hyvin paljon, alun perin kyse on ollut älykkyydestä ja koulumenestyksestä. Lukittuneen asennoitumisen omaavat lapset, jotka epäonnistuivat kokeissa ja kursseilla, uskoivat vain olevansa tyhmiä. He ajattelivat, ettei asiaan voi vaikuttaa. Nämä lukossa olevat oppilaat valitsivat jatkossa vain helpompia tehtäviä ja välttivät epäonnistumisen tuntemuksia. Samanlainen ilmiö nähtiin myös sairaaksi leimautumisessa. Tämän yhteydessä lukittautunut asennoituminen johti myös syyttelemiseen ja syntipukkien hakemiseen. Ehkei sinulla ole aikaa tai geenejä muutoksen tekemiseen. Ehkäpä kyse on ohjelmastasi, valmentajastasi tai perheestäsi.

Älykkyyden ja taitavuuden lisäksi tämä mielentila voidaan helposti vetää hyvinvoinnin ja liikunnan saralle. Katso vaikka yllä olevia lauseita, samaistuit mahdollisesti vähintään yhteen niistä. Sen lisäksi Dweck kumppaneineen löysi asennoitumisen olevan tärkeää myös tahdonvoiman sekä stressin kanssa. Ne ihmiset, jotka uskoivat tahdonvoiman ehtyvän ja olevan lopussa stressaavien tehtävien kautta, sortuivat helpommin houkutuksiin ja kärsivät pahemmin stressistään. Ne, jotka uskoivat tahdonvoiman olevan harjoitettava ja kehitettävä ominaisuus, pitivät sitä yllä haasteidenkin tullessa vastaan. Sinun täytyy kuulua jälkimmäiseen porukkaan. Ole kasvuun asennoitunut.

 

KOHTI KASVUA

Kun Dweck tarkasteli oppilaiden ahertamista kiperien tehtävien äärellä, hän havaitsi lukittautuneiden asennoitujien seasta varsin erikoisen joukon: osa lapsista nautti haasteesta. He hakivat vaikeuksia ja mahdollisuutta oppia. Tämä on kasvuun asennoitumista. He tietävät, ettei susien kamppailu ole sattuman varaa.

Kasvuun asennoituvat ovat ihmisiä, jotka tiedostavat tämän hetken asemansa ja tilanteena, mutta samalla uskovat kykyihinsä muuttaa niitä. He näkevät maalin lähempänä kuin lukittuneen asenteen omaavat. Heitä ei haittaa se, ettei tehtävä ole heti hallussa. Tämä on ikävä kyllä ainut tapa lähestyä asioita, koska sinä tulet aluksi olemaan huono muutoksessasi. Harva saa loistavaa starttia ja pystyy pitämään sen yllä. Jos et noudata suoraa pizzaleikkuriohjelmaa, tulet kamppailemaan vanhojen aivopolkujesi kanssa. Aivot muuttuvat hitaasti, eikä oppiminen tai uusien tapojen rakentuminen tapahdu nopeasti.

 

EPÄONNISTUMISISTA

Tähän liittyen eräs tärkeä pointti rakentuu epäonnistumisten ympärille. Jos olet tavoittelemassa parempaa kuntoa tai kehoa, et voi ikävä kyllä välttää epäonnistumisia. Jossain vaiheessa vastaan tulee tölväisy joka iskee sinua takaisin: painoa tulee lisää tai se ei putoa, kunto ei kasvakaan harjoittelustasi huolimatta. Kuuntele tässä vaiheessa tarkkaan sisäistä puhettasi.

Epäonnistuitko sinä, vai oletko sinä epäonnistunut?

Tämä on tärkeä kysymys. Miten lähestyt takaiskujasi: määrittelevätkö ne persoonasi, vai ovatko ne vain sinulle tapahtuneita asioita? Monet ihmiset ikävä kyllä näkevät itsensä saamattomiksi, tyhmiksi, laiskoiksi, tai epäonnistuneiksi kun epäonnistumisia tulee esimerkiksi liikunnan, koulutehtävien tai ravintopuolen kanssa. Vaikka kyse ei ole sinusta. Epäonnistuminen ei määritä sinua, se on tapahtuma. Sinä epäonnistuit. Jos jatkat kasvun linjalla, tulet tekemään niin vielä usein. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisit epäonnistuja.

 

KUINKA ASENNOITUA KASVUUN

Asennoitumisen merkitys on nähty elämäntapojenkin rakentamisen saralla: kaikista tärkeintä on uskoa siihen että pystyt muuttamaan asioita ympärilläsi ja sisälläsi. Et välttämättä valmiiksi ole kovinkaan kovakuntoinen, tahdonvoimainen saati liikunnallinen, mutta mikä estää sinua muuttamasta sitä? Sinulla ei ole geenejä jotka tekisivät sinusta laiskaa tai herkuttelevaa, eikä kumpikaan näistä ole parantumaton sairaus.

Epäonnistuminen ei määritä sinua. Epäonnistuminen on vain tapahtuma, josta voit oppia. Valmentajalegenda John Woodenin sanoin olet epäonnistunut vasta kun alat syyttelemään. Keskity siihen, mitä epäonnistumisestasi sait mukaasi matkalle. Käytä sitä hyödyksi seuraavassa muutosyrityksessäsi.

Ota tänään mukaan idea siitä, että haasteet ovat tehty voitettaviksi ja tarjoavat sinulle mahdollisuuden kehittyä. Sen sijaan, että etsisit vain helpointa reittiä tai pikaratkaisua, tee mieluummin kokoajan vaikeampia asioita. Laita jalkasi oven väliin, ota pieniä saavutuksia ja opi vaikeamman kautta. Saat kaikesta muusta lopulta helppoa.

facebook

Lähteet:
1: Dweck, C. 2016. Mindset: The New Psychology of Success
2: Job, V. Walton, G. Bernecker, K. Dweck, C. 2013. Beliefs about willpower determine the impact of glucose on self-control

Leave a Reply

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…

Kun halusta tulee ongelma

Haluaminen ja tykkääminen eivät kulje samoja polkuja. Monesti huonommat elämäntavat sisältävät riippuvuuden kaltaista haluamiskäytöstä. Tämän takia makeanhimosta tai alkoholista voi olla vaikea päästä eroon.