1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

wake-up-1242926-1280x960

Milloin päiväsi tulisi alkaa? – Vasta kun olet sen saanut valmiiksi.

Tämä bisnesmoguli ja motivaattori Jim Rohnin idea sisältää kovin suuria viisauksia taustalla. Aloita päiväsi vasta kun olet valmis. Suurimmalla osalla asiakkaistamme suunnitelmallisuus ja suunnitelman toteutus ovat yleisiä kompastuskiviä. Tämä johtuu vanhojen, automaattisten tapojen vahvasta vedosta, ajan tai tiedon puutteesta sekä tietynlaisista aikanäkemyksistä.

Tapojen muuttaminen on luonnostaan vaikeaa. Taistelet automaattisia valintoja vastaan, aivosi pyrkivät ohittamaan kaiken järkeilyn ja halun muuttua. Sen takia et saa jättää toimintasi suunnittelua saman päivän varaan. Aloita vasta kun olet saanut päivän valmiiksi. Päätä jo tänään, että huomenna menet aamusta salille, tai että aamupalallesi ilmestyy kasviksia. Olet kuitenkin eri mieltä aamulla. Motivaatiosi ei välttämättä ole läsnä ennen kuin toimit.

Tähän liittyen, sinun ei tulisi aloittaa viikkoasi ennen kuin se on valmis. Tämä varsinkaan ei ole helppo tehtävä, etenkin jos elämääsi kuuluu paljon muutakin kuin treenaaminen, syöminen ja nukkuminen. Haluamme, että rakennat itsellesi mallin siitä, miltä viikkosi tulee näyttämään. Siellä saa olla epävarmuuksia, vapautta, muuttuvia tekijöitä ja kaaosta. Mutta tärkeintä olisi sitä kautta löytää valopylväitä.

Elämä on nykyään kiireistä. Suurin osa epäaktiivisista ihmisistä kertoo kyselytutkimuksissa ajan puutteen olevan suurimpia haasteita. Meidän tulee siis lähestyä tätä ongelmaa kovin suunnitelmallisesti. Sen takia viikkoa ei kannata aloittaa, ennen kuin se on valmis. Jokainen viikko ei kuitenkaan ole samanlainen: emme siis voi lähteä samalla suunnitelmalla viikoittain. Olemme huomanneet niin asiakkaillamme kuin tutkimuksissakin, että joustavuus on todella olennainen osa onnistumista. Jos asetat itsellesi tiukat säännöt siihen, milloin ja paljonko joka viikko treenaat, saatat haukata vähän turhan suuren palan. Tätä eivät kaikki valmentajat tai tukijoukkosi ymmärrä. Usein ajatus on siinä, että kyse on tahdonvoiman puutteesta ja sinun pitäisi vain ottaa itseäsi niskasta kiinni: treenaat neljästi viikossa. Sillä selvä. Tee aikaa, äläkä ole nössö.

KEINOVOIMAA

Olen käsitellyt tahdonvoiman harhakäsityksiä jo jonkin verran, ja tässä tapauksessa on tärkeämpää nostaa esille keinovoiman käsite.  Kyseessä on positiivisen psykologian kätköistä napattu termi (waypower), joka korostaa keinojen löytymistä, eli toisin sanoen voimavarallisuutta. Elämääsi sopiva muutos syntyy keinovoiman kautta. Kun sitä on riittävästi, näemme useita eri polkuja kohti samaa maalia. Meidän ei tarvitse hakata päätä seinään yhden keinon kautta, vaan voimme luoda kerroksittaisia malleja kohti tärkeitä tavoitteitamme.

Kun näet viikkosi tai päiväsi edessäsi ennen kuin se on alkanut, pystyt hyvin näkemään missä paistaisi kirkkaimmat valot toimia. Näemme, että tämä viikko tulee olemaan puhdasta kaaosta. Liikunnan ja ravinnon tulisi soveltua osaksi tätä viikkoasi. Tässä on paljon tavoite ja treenikohtaisia eroja, mutta joustava malli saattaa määrittää sinun tekevän vain yhden pitkän juoksulenkin tai vaihtoehtoisesti pari lyhyttä ja terävää kotitreeniä jos viikkosi menee kaaokseen. Sitten kun viikkosi antaa taas myöten, pystymme palaamaan alkuperäiseen ideaan ja harjoitusohjelmasi pariin.  Tällä toimintamallilla pääsemme joka viikko lähemmäs sitä, mitä tavoittelemme kiireestä ja kaaoksesta huolimatta.

 

PIDÄ TAPASI KYYDISSÄ

Tavat vahvistuvat, kun niitä toteutetaan. Aivojen hermoratojen ja henkisen vointisi takia edes kerran viikossa tehty liikuntasuoritus tai lähes päivittäin toteutettu todella lyhyt joogailu tai lihaskunto ovat tyhjää parempia ratkaisuja. Joustavuudella me myös tuomme muutokseen oleellisen itsemyötätunnon elementin.

Tämän lisäksi mallimme mahdollistaa itsenäisen toiminnan ja hallinnan, jotka monissa toiminnan ja hyvinvoinnin psykologiaa käsittelevissä teorioissa nostetaan esille. Silloin kun yritämme noudattaa valmista pizzaleikkuriohjelmaa (kaikki saa samanlaisen slaissin), voi tuntua ettei meillä ole hallintaa omasta arjestamme. Työ, koutsi ja perhe määrää minne mennä ja mitä tehdä. Haluamme, että otat itse suurimman hallinnan toimintasi toteuttamisesta. Emme kuitenkaan ole elämässäsi tästä iäisyyteen.  Uusia elämäntapoja pitää lähteä muuttamaan tuomitsematta ja hyväksyvällä asenteella. Näin pienet notkahdukset tai repsahdukset eivät saa sinua pysähtymään liian aikaisin.

Lähde tähän vuoteen entistä suunnitelmallisemmalla otteella. Etsi viikostasi mahdollisuuksia ja käytä ne hyödyksi. Päätä ennakkoon, kirjoita tarvittaessa ylös. Aloita päiväsi ja viikkosi vasta kun ne ovat valmiina.

Jos kaipaat apua keinovoiman kehittämiseen, ota meihin yhteyttä tämän lomakkeen kautta! Jos olet Lapin Korkeakoulujen opiskelija tai työntekijä, tsekkaa verkkovalmennuksemme joka alkaa 23.1!

facebook

Lähteet:
1: Bauman, A. ym. 2012. Correlates of physical activity: why are some people physically active and others not?
2: Landsberg, M. 2015. Mastering Coaching.
3: Lidegaard, L. Schwennesen, N. Willaing, I. Faerch, K. 2016. Barriers to and motivators for physical activity among people with Type 2 diabetes: patients' perspectives.
4: Rideout, C. Barr, S. 2009. Restrained eating” vs. “trying to lose weight”: How are they associated with bodyweight and tendency to overeat among postmenopausal women?
5: Smith, C. Williamson, D. Bray, G. Ryan, D. 1999. Flexible vs. Rigid dieting strategies: Relationship with adverse behavioral outcomes.
6: Stewart, T. Williamson, D. White, M. 2002. Rigid vs. flexible dieting: association with eating disorder symptoms in non-obese women.
7: Westenhöfer, J. ym. 2013. Cognitive and weight-related correlates of flexible and rigid restrained eating behaviour

Leave a Reply

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…

Kun halusta tulee ongelma

Haluaminen ja tykkääminen eivät kulje samoja polkuja. Monesti huonommat elämäntavat sisältävät riippuvuuden kaltaista haluamiskäytöstä. Tämän takia makeanhimosta tai alkoholista voi olla vaikea päästä eroon.