Löydä valopylvääsi

street-at-night-1145632

Mies hoiperteli kotiaan kohti lätkän MM-kisojen siivittämän baarireissun jäljiltä, ja oli matkallaan hukannut avaimensa. Siinä katulamppujen valon alla hän sitten etsiskeli avaimiaan, kunnes eräs toinen henkilö saapui paikalle.

”Tarvitsetko apua?” kysyi mies.

Tarinamme sankari myönsi hukanneensa avaimensa ja hyväksyi kaiken tarjolla olevan avun. Siinä sitten kymmenisen minuuttia katulamppujen valossa avaimia etsittyä apuun tullut henkilö kysäisi ”Minne sinä oikein hukkasit ne avaimet?” – Jonnekin tuonne tien toiselle puolelle, kuului vastaus. ”Mitä? Miksi ihmeessä me sitten olemme niitä tästä etsineet?” kysyi apurimme turhautuneena. Vastaus oli yksinkertainen: tässä näkee etsiä, kun katulamput valaisevat tien. Eihän tuolla toisella puolella edes näe etsiä mitään.

Tämä hölmöhkö tarina on yksi suosikeistani. Haluan sillä kertoa sinulle valopylväistä. Vaikka ehkä hölmöläisen logiikkaa, kannattaa sinun elämäntapojasikin muuttaessa etsiä ensin sieltä, minne valo paistaa.

Artikkeli alle sadalla sanalla: Valopylväät ovat kohtia päivässäsi, mihin valo kirkkaiten paistaa. Jos haluat rakentaa tapoja, haluat kulkea pienimmän vastuksen reittiä. Kysy siis itseltäsi, milloin sinun kannattaa liikkua ja mitä haluat tehdä. Tällä tavalla aloittamisen kynnys madaltuu merkittävästi.

 

MITKÄ VALOPYLVÄÄT?

Valopylväät ovat pääasiassa niitä aikoja ja tapoja, jotka paistavat kirkkaimmin arjessasi. Niitä on kolmea tyyppiä: ajankohdalle, tavalle ja toiminnalle. Liikuntaa suunnitellessa kyse on siis esimerkiksi aikataulusta tai liikuntatavasta: itse olen mieluummin aamutreenaaja, mutta osalle meistä heti heräämisen jälkeen lenkille lähtö kuulostaa lähes mahdottomalta idealta. Toisille työpäivän jälkeen tehtävä lenkki voisi ollakin ihan mukava ratkaisu. Valopylväs löytyy siis työn jälkeiseltä ajalta. Eihän sinun kannata suunnitella tapasi toteuttamista silloin kun sitä vähiten haluat toteuttaa?

Toisaalta taas, kun puhutaan tavoitteiden vastaisten elämäntapojen muuttamisesta tai esimerkiksi addiktiosta, valopylväs voi olla eniten tavallesi altistava hetki päivässäsi. Tästä puhun esimerkiksi peliriippuvaisten kanssa. Jos aina ratkeat juomaan tai pelaamaan töistä tullessasi, kannattaa siihen suunnitella liikuntahetki, jotta tapa saadaan rikottua. Kyseessä on siis se hetki, joka on syytä korvata. Se voi olla myös tunne, joka johtaa tietynlaiseen toimintaan. Tämä tietystikään ei ole aivan niin helppoa ja vaatii voimakasta päätöksentekoa, mutta onnistuu kyllä.

Kolmanneksi valopylväät näkyvät myös ravinnossa ja liikunnassa: minkälainen liikunta tuottaa vähiten vastusta? Monesti liikuntataustasi toimii tässä hyvänä ohjeistana. Jos joskus olet pelannut paljonkin jalkapalloa, on se matalan kynnyksen askel päästä takaisin kiinni liikuntaan. Tästä syystä emme tarjoa vain tietynlaista liikuntapalvelua, vaan ohjaamme ihmisiä niin kestävyyslajeihin, lihaskuntoharjoitteluun kuin myös mielen ja kehon yhdistämiseen joogan voimin. Ei ole yhtä oikeaa ratkaisua tuloksiin. Tärkeintä on vain päästä liikkeelle. Ravinnon puolella taas valopylväät ovat helpoimpia tehtäviä muutoksia. Esimerkiksi vaikka ravintosi olisi aivan rempallaan, kasvisten syönti tai vesilasin juonti joka aterialla voi olla usein se kaikista saavutettavin ensimmäinen askel.

 

VASTUSTEN VOITTAMISTA

Dan ja Heath Chip puhuivat kirjassaan Switch niin sanotuista Birght Spoteista, joka on hyvin vastaavanlainen idea. Bright spotit käyttävät hyödyksi samaa vähimmän vastuksen reittiä. Sen lisäksi he vetoavat elefanttiin ja ratsastajaan: onnistumme valopylväiden ja kirkkaiden kohtien kautta vaikuttamaan molempiin järjestelmiimme, ja mahdollisesti myös tapoihimme.

Kirjailija Steven Pressfield puhui myös kirjassaan the War of Art vastuksen päivittäisestä voittamisesta. Psykologi Kurt Lewinin voimakenttäteorian mukaan mitä enemmän työnnämme vastaan, sitä enemmän vastus työntää takaisin. Mitä kovempaa muutoksen aloitat, sitä vaikeampi se on ylläpitää. Sen takia kaikkien ei tulisi aloittaa koko ruokavalion remontilla tai neljällä treenillä viikossa. Samasta syystä myös huumeiden käyttäjistä vain noin 5% pystyy lopettamaan käytön suoriltaan ilman haasteita. Vastus on juuri se ruma asia, joka kannustaa sinua olemaan toimimatta ja tekemään jotain välittömästi nautinnollista. Kaikilla meillä painaa pieni vastus, eikä se haittaa. Se tulee kohdata hyväksyen, ihminen on kuitenkin luotu nauttimaan ja selviytymään. Vastusta tulee aina olemaan. Sen takia meidän tulee pysyä siitä tietoisena ja kiertää pienimmän vastuksen kautta.

Käytit mitä termejä ja teorioita tahansa, on päivänselvää, että lähtiessämme rakentamaan aktiivisia elämäntapoja, vastukset ovat kovilla. Liikunta ei nimittäin aina tunnu mielekkäältä, eikä varsinkaan motivoivalta. Tiedämme, että motivaatio liikkua tulee usein vasta liikunnan aikana sekä kunnon ja tavan kehittyessä. Motivaatiosta tiedämme myös, että mielekkäämpi toiminta tarttuu todennäköisemmin. Tästä syystä meidän on käytettävä kaikki mahdolliset keinot, jotta saamme madallettua kynnystämme toimintaan.Joka viikko kun voitat vastuksesi, tulet kehittymään. Opitun ahkeruuden teorian kautta ymmärrämme, ettet opi tekemään kovaa työtä, ennen kuin teet kovaa töitä. Tämän takia voimme lähteä liikkeelle valopylväistä ja edetä kohti tavoitettamme askel kerrallaan.

Elämäntapamuutos rakentuu toistojen kautta. Vertaan sitä usein polun raivaamiseen: mitä useammin kävelet samaa polkua pitkin, sitä paremmaksi polku muodostuu. Tapahtuu siis oppimista. Tämän takia tavan toteuttaminen mahdollisimman usein on olennaista. Se vaatii kuitenkin suunnittelua. Olen ennenkin kirjoittanut siitä, kuinka tapojen muuttamisessa suunnittelu on yksi tärkeimmistä elementeistä onnistumiseen. Käyttämällä valopylväitä, päätät samalla ennakkoon, milloin tulet toimimaan. Tämä itselle asetettu omistautuminen tuo lisää apua valintojen tekemiseen haasteellisina hetkinä.

Kun puhun valopylväistä, puhun melko yksinkertaisista asioista ja teoista. Niillä on kuitenkin suuri merkitys pitkällä juoksulla: pienet teot ja askeleet saattavat sytyttää kipinän suurempaan muutokseen ja saada aikaan merkittävän sädekehävaikutuksen. Kun tämä verbaalinen sädekehä itsessään luo valoa, nähdään monesti niin sanottu positiivinen muutoskierre, jossa lisääntynyt liikunta johtaa parempaan syömiseen, hyvin nukuttuihin öihin sekä kehittyneeseen stressinhallintaan.

 

KUINKA KÄYTTÄÄ VALOPYLVÄITÄ?

Päivän opetus on etsiä avaimia sieltä, mihin katuvalo eniten paistaa. Älä vielä murehdi, ovatko avaimesi todella siellä. Lähdetään liikkeelle siitä, että aloitat. Koska aloittaminen on usein suurin kynnys muutoksessa, ja se tulee ylittää varmoin askelin. Vastuksen tulee olla mahdollisimman pieni, jotta voit edetä pitkälle.

Tämä vaatii taas kerran itsetutkistelua. Selvitä itsellesi, missä ja millaisia valopylvääsi ovat. Tarvitset siihen kaksi kysymystä:

  1. Milloin tapasi toteuttaminen on varminta?
  2. Minkälainen toiminta aiheuttaa vähiten vastusta?

Kun ymmärrät vastaukset näihin kysymyksiin, pystyt käyttämään valopylväitä hyödyksesi. Ensimmäisenä voit tarkastella kalenteria ja miettiä, mihin uuden tapasi sijoitat. Se voi toimia vähimmän vastuksen periaatteella tai toimia korvaavana tapana jollekin tuhoavammalle elämäntavalle.

Leave a Reply

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…

Kun halusta tulee ongelma

Haluaminen ja tykkääminen eivät kulje samoja polkuja. Monesti huonommat elämäntavat sisältävät riippuvuuden kaltaista haluamiskäytöstä. Tämän takia makeanhimosta tai alkoholista voi olla vaikea päästä eroon.