Tyynyjä Tour de Francella – pienistä saavutuksista

cycling-2005-in-nuernberg-3-1558197-1279x852

Tour de France on jo yli sata vuotta vanha, legendaarisen aseman saavuttanut pyöräilykisa. Siellä kaverit polkevat viikkojen ajan jopa 3,5 tuhatta kilometriä. Tour de Francen voittaminen on suuri kunnia. Britannialaiset eivät onnistuneet siinä kuin vasta 111 vuoden kuluttua ensimmäisestä Tourista. Vuoden 2012 jälkeen Britannian Team Sky on voittanut kilpailun kolme kertaa. Mistä näin yhtäkkinen ja merkittävä muutos tuli? Tämä on pääosin valmentaja Dave Brailsfordin ja pienten saavutusten ansiota.

Brailsford lähti johtamaan Team Skyta hyvin mielenkiintoisella taktiikalla: Puretaan suoritus niin pieniin osiin kuin mahdollista, ja lähdetään kehittämään näitä yksittäisiä palasia. Logiikka oli hyvin selkeä: jos saamme jokaista asiaa edes 1% paremmaksi, paranee kokonaissuoritus merkittävästi. Urheilijoiden pyöriä, renkaita, asentoa, ravintoa, välineitä ja jopa tyynyjä lähdettiin testaamaan sekä säätelemään, jotta paras löytyisi. Tuloksena Tour de Francen voittojen lisäksi on muun muassa jäätävän monta olympiakultaa.

Kirjoitin jonkin aikaa sitten tarkoituksen tärkeydestä. Tarkoituksen lisäksi kehitys on todella suuressa roolissa niin motivaatiossa kuin hyvinvoinnissasikin. Kuin Brailsford, kannattaa sinun lähteä lähestymään tavoitteitasi pienten saavutusten kautta. Se tekee sinusta motivoituneemman, onnellisemman ja tehokkaamman.

 

TOIMINTA TUO MOTIVAATION

Me olemme lähestyneet motivaatiota aivan väärästä näkökulmasta. Mietitään vaikka liikuntaakin: liikunnan motivaatio syntyy kehityksestä, kyvykkyydestä, nautinnosta ja sosiaalisesta vaikutuksesta. Mikä näistä asioista on paikallaan ennen kuin liikumme? Ei yksikään. Motivaatio syntyy toiminnasta. Sinulla on kyllä luontainen tarve pitää huolta kehostasi, mutta motivaatiosta ei voida puhua. Useat ihmiset eivät edes ota yhtä pientä pilleriä pitääkseen huolta terveydestään, joten miten voitaisiin kuvitella että tunnin hikoilusessio olisi todennäköisempää?

Jos lukitamme itsemme siihen mielentilaan, että olemme vaan tällaisia emmekä muuksi muutu, ei meillä yksinkertaisesti ole syytä toimia. Motivaatio liikkua enemmän tai syödä paremmin ei koskaan synny. Sen sijaan, omaksu kasvua hakeva mielentila. Pyri kehittymään. Muutos ei tule aluksi olemaan järkyttävää. Kehitys tapahtuu aina melko hitaasti. Tämä on toisille suuri ongelma, ja monet lopettavatkin muutosprojektinsa koska he eivät ole tyytyväisiä saavutuksiinsa. Mutta jos jatkat näitä pienten saavutusten hakemista, tulet lopulta menestymään, aivan kuin Team Sky.

Mennäänpä hieman bisnesmaailmaan. Eräs tutkimus tarkasteli pieniä saavutuksia ja onnistumisia työtyytyväisyyteen, tehokkuuteen ja motivaatioon nähden. Tutkituilta työntekijöiltä löytyi useita hyviä päiviä, sekä joitakin huonoja päiviä. Hyvä päivä sisälsi paljon onnistumisia, huono päivä takaiskuja. En tiedä saavatko onnistumiset aikaan hyvän päivän vai saako päivän hyvyys aikaan onnistumisia. On kuitenkin selvää, että saavutukset, vaikka ihan pienet, tuovat nautintoa ja lisäävät motivaatiota.

Yksi syy voi olla hormoneissamme: meillä on mielihyvähormoneja ihan vain suorituksen odotuksiinkin liittyen, jotka siis antavat palkkion jo ihan vain siitä että olemme ehkä kohta saamassa jotain mahtavaa. Rahapeliongelmaisilla esimerkiksi lähelle osunut ruletin pallo tai yhden merkin vajaa hedelmäpelihäviö saavat aikaan hyviä tuntemuksia. Sama pätee monissa hedonistisissa, hieman jopa impulsiivisissa teoissa: tapahtuman odotus on palkitsevampaa kuin itse tapahtuma. Toisenlaiset mielihyvähormonit palkitsevat suorituksia: oli se sitten yhden sähköpostin lähettäminen tai suuren projektin palauttaminen, palkitsevat aivosi sinut mukavilla tunteilla kun saat homman tehtyä.

Mielenkiintoista kyllä, yllä puhutussa tutkimuksessa myös näkemyksemme päivästä muuttui merkittävästi. Muistelimme hyviä päiviä paljon enemmän onnistumisien, hyvien kokemusten ja fiilisten kautta. Luonnetta kasvattavat surkeammat päivät taas nähtiin samoin masentavan sateen huurruttavien linssien läpi.

Tämän takia vaadimme aina aloittamaan pienestä. Tämä ei kuitenkaan koske pelkkää liikuntaa: olen antanut samoja ohjeita opiskeluun, työelämään, ravintoon ja uneen. Aloita vähästä ja hae pieniä voittoja. Aloitin kirjoittamisen vuosia sitten vain parilla lauseella päivässä. Se oli minimini. Kaksi lausetta oli jo voitto. Nykyään harvoin menee päivää ettenkö olisi kirjoittanut useita satoja sanoja.

 

KÄYTÄNTÖ: MIKÄ TAPAASI OIKEASTI TUKEE

Harvard Business Reviewin kirjoittajat Kramer ja Amabile ovat tehneet nätin luokituksen kehitykseen ja tarkoituksenmukaiseen työhön vaikuttamiseen. Taas voidaan mennä neljän luokan kautta. Kaksi näistä luokituksista liittyy toimintaan, kaksi käsittelee sosiaalista tukea, joka on tarkoin käsitelty viime viikon artikkelissamme. Nämä toimintaan vaikuttavat tekijät voidaan jakaa katalysteihin ja estäjiin.

Katalystit tukevat toimintaamme. Jos sinä et itse tuota tavallesi riittävästi katalysteja, ei se voi ikinä kukoistaa. Aika, välineet ja suunnitelmat ovat usein vahvoja katalysteja. Ne helpottavat tapasi toteuttamista ja tuovat mahdollisuuden rakentaa pientä päivittäistä kehittymistä ympärillesi.

Estäjät nimensä mukaisesti hidastavat ja vaikeuttavat toimintaasi. Me emme luo aikaa liikunnalle vaan kasaamme päälle näennäisiä työkiireitä. Emme mene nukkumaan koska älypuhelin vieressä älähtää taas uudesta viestistä. Mitä enemmän tapasi rakentamisen yhteydessä kohtaat hämmennystä, hallinnan ja voimavarojen puutetta tai tavoitteetonta toimintaa, sitä vaikeampi on motivoitua muutokseen. Voit yhä selviytyä, mutta nämä estäjät tekevät mielekkään liikunnan löytämisestä hyvin haastavaa.

 

RAKENNA PIENIÄ TEKOJA

Voit itsekin lähteä kokeilemaan: minkä yhden asian voit jo tänään tehdä, mikä vie sinut 1% lähemmäs tavoitettasi? Pelkkä kokonaissuunnitelman ja ison kuvan katselu voi vierastaa sinut käytännön toiminnasta. Nämä pienet saavutukset on tärkeä huomioida, eikä niitä sovi aliarvioida. Mene aikaisemmin nukkumaan. Suunnittele liikuntasi. Syö kunnollinen aamupala. Juokse kymmenen metriä enemmän kuin eilen, tai nosta kilo enemmän kuin viime viikolla.

Kysy itseltäsi tämä: Missä olet tänään onnistunut? Vaikka päivä olisi muuten mennyt aivan vihkoon, keskity silti siihen pieneenkin asiaan, mikä on mennyt hyvin. Vanhan kiinalaisen sananlaskun mukaan tuhannen kilometrin matka alkaa yhdestä askeleesta.

Haluaisimme kovasti kuulla mikä sinun 1% parannuksesi on? Laitathan meille kommentia Facebookissa kehityksestäsi, ja jaathan tekstin kaikille niille jotka tarvitsevat muistutuksen pienien saavutusten tärkeydestä arjessaan! Laitan myös sunnuntaina uutiskirjeemme tilaajille kattavan sähköpostin, jonne olen listannut kaikki parhaat itse käyttämäni mittarit kehityksen seuraamiseen. Uutiskirjeen saat tilattua alapuolelta.

facebook

Lähteet & Inspiraatiot:
1: Amabile, T. Kramer, S. 2011. The Power of Small Wins
2: McKeown, G. 2014. Essentialism - The Disciplined Pursuit of Less
3: Keller, G. 2013. The ONE Thing

Leave a Reply

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…

Kun halusta tulee ongelma

Haluaminen ja tykkääminen eivät kulje samoja polkuja. Monesti huonommat elämäntavat sisältävät riippuvuuden kaltaista haluamiskäytöstä. Tämän takia makeanhimosta tai alkoholista voi olla vaikea päästä eroon.