vähennä stressiä, tee jotakin

Tuomas_lumipunnerrusMuutos vaatii muutoksen. Tee siis jotain. Ei ihmepillereitä, ei pikaratkaisuja tai taikalääkkeitä. Kun puhutaan koetun stressin vähentämisestä, on sinun ruokittava sekä kehoasi ja mieltäsi. Asia on juuri niin yksinkertainen kun se voi olla.

Viime kerralla kirjoitin koetun stressin ja stressin haittauskomusten vaikutuksesta hyvinvointiisi. Voit käväistä lukemassa artikkelin tässä välissä, mutta jos olet jo lukenut, tässä nopea kertailu: Liian kauan jatkunut pysyvä stressi on suhteellisen haitallista, mutta kokemuksesi ja suhtautumisesi vaikutta vielä vahvemmin. Jos koet olevasi suuressa stressissä, on hvyinvointisi vaarassa. Tämä ilmiö on vakavampi jos kovan koetun stressin lisäksi koet stressin olevan sinulle haitallista.

Nyt kun tämä on saatu alta pois…

 

TEE JOTAIN

Minulla on pikkulista sääntöjä jotka voidaan vetää lähes jokaiseen keskusteluun mukaan. Kolmas niistä on ”Tee jotain.” Ennen kuin lähdetään pohtimaan sitä onko juoksulenkki parempi tehdä aamukuudelta vai iltakuudelta ja onko sen pituus 5 kilometriä vai 5,5 kilometriä, tulee sinun juosta. Monet missaavat tämän faktan ja yrittävät luoda taideteosta ensimaalauksenaan. Lyhyesti sanottuna yksityiskohdat eivät ole tärkeitä jos et hallitse kokonaisuutta.

Haluan antaa sinulle kaksi polkua. Voit käyttää kumpaa tahansa tai vaikka molempia. Mennään myöhemmin vielä pidemmälle molemmilla poluilla, mutta nyt pitäisi ensin päästä alkuun.

 

LIIKE ON LÄÄKE

”It’s a void of nothing. It’s the only time I feel free. I’m free from all the bullshit and I’m free from my past and I’m free from what needs to be done” – Dave Tate

Tämä on mielenkiintoinen palikka. Liikunta ja etenkin raskas liikunta on keholle aika stressaava kokemus. Silti jostain syystä enemmän liikkuvat kokevat vähemmän stressiä. Liikunnalla yleensäkin on väkevä vaikutus mielialoihimme ja tunnetiloihimme, ja useimmiten tämä vaikutus on positiivinen. Hyväksi liikkuminen on todettu muun muassa stressin, ahdistuksen ja masennus hoidossa.

Monet käyttävät liikuntaa stressinpoistoon ja elämän vakauttamiseen, minä mukaan lukien. Minulla Dave Taten tapaan stressi karkoittuu rautaa liikuttelemalla, Tuomas taas saa samaa autuutta juostessaan. En sano että sinun tulisi treenata täysiä jotta pääset stressistä eroon. Haluan että löydät oman keinosi poistaa huolet, kiireet ja murheet hetkeksi elämästäsi. Oli se sitten vaeltelu tai crossfit ja kaikki siltä väliltä.

Helpoin askel: Käy kävelyllä tai lenkillä. Ihan vaan vaikka korttelin ympäri. Niin lyhyt matka että onnistut varmasti, useita kertoja viikossa. Siitä lähde sitten pidentämään.

 

ANNA RAUHAA

Liikunta on omiaan viemään ajatuksiamme pois kaikesta. Mutta suora mielen hoitaminen on myös tärkeää. Niin ilmiselvältäkin kun se vaan kuulostaa, rentoutuminen vähentää koettua stressiä. Ei varmaan tullut yllätyksenä? Mutta kuinka moni oikeasti tekee rentoutusharjoituksia?

Sohvalla makoilua ei lasketa. Netflixmaratoni ei aja samaa asiaa. Ehei, vaan meditointia, hengitysharjoitteita, venyttelyä, joogaa, mitä vaan sen sellaista matalatehoista jossa mieli pääsee levolle ja unohtaa ainakin ympärillä riehuvat tapahtumat. Menen myöhemmin tässä asiassa hieman syvemmälle, mutta keskittymällä rentoutumaan ja hengittämään laukaiset kehossa raukeutta ja lepoa mikä todennäköisesti on patoutunut melkoisen kauan sisällä. Rentoutus vie pois niin fysiologista stressiä kuin koettuakin stressiä, oli se missä muodossa tahansa.

Helpoin askel: Laita herätys kahden minuutin päähän. Sulje silmäsi ja hengitä. Kaksi minuuttia, ei sanaakaan ei liikettäkään. Anna vain mielen juosta. Se riittää aluksi.

 

MITÄ MUUTA?

Liike ja rentous ovat tärkeitä työkaluja koetun stressin ja ihan rehellisen aidon stressinkin vähentämiseen. Lähdin aika yleisellä linjalla eteenpäin näin aluksi, koska halusin että näette metsän ennen kuin lähdette tarkastelemaan puita. Yksi suuri juttu, jonka valmennuksesta olen oppinut, on se, että Ihmiset ajattelevat aivan liian tarkasti monia asioita. Jokaisen yksityiskohdan tulee olla täsmälleen oikein ennen toimintaa, ja luomme kaikesta ylimääräistä stressiä. Vaikka näillä yksityiskohdilla on hyvin vähän merkitystä jos kokonaisuus ei ole ensin hallussa. Se, että liikut, on tärkeä askel. Tärkeämpi kuin se, miten liikut. Murehditaan sitä seuraavaksi. Samoin oikean rentoutumistekniikan ja muun valikointi ja arpominen on turhaa.

Kolmas sääntöni on: Tee jotakin. Lähdetään siitä. Meillä on vielä paljon selviteltävää. Vaikka alussa puhuin asian olevan yksinkertainen, on se kaikkea muuta.

Elämäntapasi on vahva vaikuttaja siihen kuinka stressaantunut olet ja koet olevasi. Haluan auttaa sinua, ja tulevina viikkoina perehdymme vielä syvemmin siihen miten saat itsellesi entistä huolettomamman helmikuun ja koko vuoden. Seuraa siis blogia, tämä ei ollut vielä tässä.

Lähteet:
1: de Sousa, C. Ym. 2014. Sedentary Life Style is Associated with an Elevated Perceived Stress
2: Pawlow, L.Jones, G. 2002. The impact of abbreviated progressive muscle relaxation on salivary cortisol

Leave a Reply

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…

Kun halusta tulee ongelma

Haluaminen ja tykkääminen eivät kulje samoja polkuja. Monesti huonommat elämäntavat sisältävät riippuvuuden kaltaista haluamiskäytöstä. Tämän takia makeanhimosta tai alkoholista voi olla vaikea päästä eroon.