En tiedä sanooko nimi Greg Glassman sinulle mitään. Hän on mies Crossfitin takana, ja nykyään miljonääri. Arvoltaan jopa neljän biljoonan arvoinen Crossfit on loistava esimerkki trendistä ja innovaatiosta, joka kävi taannoin aaltonsa huipulla. Silti kyse ei ollut mistään uudesta tai mullistavasta. Crossfittiä edelsivät toimnnallisen harjoittelun ja kovatehoisen HIIT-treenaamisen aallot Tabatoineen ja rasvanpolttointervalleineen. Ne ovat vieläkin täällä, mutta seuraava trendi on jo tulossa: Liikkuminen yhtäkkiä alkaa siirtyä tietoisemmaksi ja vähemmän stressaavaksi termin mindfulness puskiessa hiljalleen kaikkialle.
Näitä samoja trendejä ja innovaatioita pystyt seuraamaan myös ravinnon puolella: Karppaus, paasto, välimeren ja pariisin dieetit ovat hyviä esimerkkejä. Tulevassa dieettiaallossa ovat Business-puolelta nyysitty Pareton 80/20-periaate sekä vatsan mikrobien elinoloihin liittyvät dieetit, jotka ovat jo käynnissä.
Mutta tämä ei ole luento liikuntabisneksestä. Päivän inspiraatio tuli Seth Godinin kirjasta Purple Cow. Kyseessä on hyvin puhutteleva kirja myös liikunnan ja ravinnon alaa kohtaan. Haluan auttaa sinua ymmärtämään hyvinvoinnin bisnestä sekä trendien ja innovaation kehitystä. Tarkemmin, haluan vetää sinut pois näiden aaltojen syvästä otteesta ja ottaa sinut vierelle katsomaan tätä trendien jatkuvaa etenemistä.
TRENDIEN ORJA
Jatkuva parhaan etsiminen on suurimpia ongelmia jota kohtaamme tällä alalla. Haluamme jatkuvasti löytää sen harjoitusmuodon, joka saa meidät parhaimman näköiseksi, kovimpaan kuntoon ja vie vähiten aikaa. Haluamme kuulua johonkin porukkaan, ryhmään tai kulttiin: Olemme Crossfittaajia, paleosyöjiä, terveysälykkäitä, juoksijoita, fitnessurheilijoita…Nämä ovat kaikki innovaatioita ja trendejä. Ne eivät välttämättä ole edellistä parempia, ne ovat vain saaneet puolelleen tärkeitä ihmisiä.
Tiedämme jokainen sen tyypin, joka aina etsii uutta. Hän lukee blogeja ja uutisia uusista tutkimuksista niin töissä kuin kotonakin. Tämä tuttumme on aina tekemässä jotain uutta treeniä ja kertomassa miten sitä sittenkin pitäisi syödä. Nämä ihmiset ovat innovaattoreita ja aikaisia omaksujia, niin sanottuja aivastajia.
He seuraavat tiukalla silmällä uusimpia treenimuotoja ja dieettejä, sitten hehkuttavat niiden hyviä ominaisuuksia eteenpäin. Vasta sitten alkaa valtaosa ihmisistä lähteä tähän mukaan. Ensin messiin tulevat rohkeammat aikaiset omaksujat. Jos aalto jatkuu kovana, lähtevät monesti testaamaan enemmistön varhaiset ja myöhäiset henkilöt. Hidastelijat kokeilevat tuota sitten ensi vuonna, jos kokeilee.
Tätä koko prosessia sanotaan innovaation ja omaksumisen käyräksi. Tsekkaa se tuosta alempaa. Hyvän esimerkin tähän luovat juuri liikunnan ja ravinnon trendit. Paasto esimerkiksi ei ikinä saavuttanut varhaistakaan enemmistöä, vaan menetti vauhtinsa aikaisten omaksujien vaiheessa. Ehkä koska ihmiset tykkää syödä. Karppaus taas on saanut jo lähes kaikki mukaan, ja on ilmiönä hiipunut seuraavaa aaltoa odotellen. Liikuntapuolella esimerkiksi CrossFit ja HIIT -harjoittelu on monelle tuttua, perinteisen kuntosaliharjoittelun tai rauhallisen pitkäkestoisen juoksun aallon laskiessa. Kehonhuollon puolella jossain vaiheessa venyteltiin, nyt yhtäkkiä foam rollaus ja faskia ovat jokseenkin kova juttu ja alkaneet tarttua myös varhaiseen enemmistöön.
VALTAVIRRAN MUKANA
Tarkoittaako kaikkien tuttujesi lähteminen trendiin mukaan, että se on parempaa kuin mitä nyt teet? Ei. Ihmiset toimivat uskomattoman usein muiden ihmisten rinnalla ja heidän päätöksiään peilaten. Mitä suurempi joukko samaa asiaa huutaa, sitä vaikeampi on mennä omia polkujaan.
Eräässä tutkimuksessa esimerkiksi koehenkilön piti vastata suht simppeliin kysymykseen. Samaan huoneeseen kuitenkin laitettiin pari palkattua näyttelijää, jotka vastasivat samaan kysymykseen väärin. Koehenkilömme tiesi mitä nämä näyttelijät vastasivat, ja vaikka olisi osannut vastata oikein, vaihtoi hän mielipiteensä mukailemaan väärässä olevia.
En nyt sano, että ystäväsi joka lähtee uusimmalle dieetille, on väärässä, vaan haluan sinun ymmärtävän kuinka trendit toimivat. Kun ymmärrät innovaation syklin ja sen, että haluamme toimia laumana, vaikka se olisikin päätöntä, osaat paljon paremmin tehdä oman järkesi mukaisia ratkaisuja.
Iltapäivälehdet, nuo tieteellisen tutkimuksen multihuipentumat, kertovat meille päivittäin parhaasta tavasta syödä, liikkua ja kuoria banaaneja. Näitä trendejä ja innovaatioita tulee jatkuvasti. Totuus voi muuttua ajan myötä, ja jotkut innovaatiot ovat tulleet jäädäkseen. Mutta siltikin, suurin osa tästä on vain melua. Ne pyörivät hetken huipulla, lähtevät laskuun ja seuraava innovaatio nousee tilalle.
On tärkeää kokeilla. On tärkeää löytää lajinsa ja tapansa syödä. Mutta jos jatkuvasti metsästät taikatyökaluja trendien ja innovaatioiden kautta, et tule koskaan olemaan tyytyväinen. Elät elämääsi sen uusimman suuntauksen elinkaaren ajan. Sitten olet taas tyhjän päällä. Se sinun gluteeniton kuukautesi. Uudet paljasjalkakenkäsi. Crossfitin peruskurssisi. Mitä sitten tapahtuu kun huuma katoaa, ja vierelle syntyy taas uusi, ”parempi” tapa tehdä asioita? Se huuma tulee katoamaan.
Olen itse käynyt tämän täysin saman polun. Olen kokeillut lähestulkoon jokaista dieettiä, harjoitusmuotoa ja vippaskonstia mitä nopeasti voit keksiä. Olen kulkenut saman aallon harjalla, kertoen muille miten sitä tänään pitäisi syödä ja liikkua, muuttaen mielipidettä heti ensi kuussa. Jos olisimme löytäneet vain yhden toimivan ratkaisun, me kaikki käyttäisimme sitä.
OPI KULKEMAAN OMAA POLKUASI
Päätavoitteemme on opettaa sinua menemään omaa polkuasi. Tekemään sitä, mistä pidät ja sitä, mikä on juuri sinulle oikein. Tällöin meidän on irtauduttava trendeistä. Parhaiten nappaat meidän toimintaamme Facebookin kautta. Tykkäämällä saat viikoittaisia vinkkejä, linkkejä, tekstejä ja vanhaa kunnon motivaatiopostailua ruudullesi. Kokeile ihmeessä!
Lähteet: 1:Godin, S. Purple Cow. 2009. Transform Your Business by Being Remarkable 2: Asch, S. 1955. Opinions and Social Pressure