Asiakaskertomuksia: Kohti Midnight Runia

Tämän viikon bloggaus tulee etävalmennusasiakkaaltamme Juhalta. Juha lähti valmennukseen mukaan alkuvuodesta, ja saavutti lopulta todella mahtavia juttuja! Esimerkiksi painoa Juhalta lähti jopa kymmenen kiloa, samaan aikaan hartioihin ja reisiin tuli lukuisia senttejä lisää lihasta. Lihaskunnon puolella Juha enemmänkin kuin tuplasi punnerrustensa maksimitoistomäärät, ja juoksi 10km Midnight Run -tapahtumassa. Tämä on Juhan tarina matkalta tapahtumaan (Todella isot kiitokset Juhalle tarinasta!):

Midnight_run

Vaimoni innostui juoksemisesta ja etävalmennuksesta noin vuosi sitten. Muutaman kuukauden ylipuhumisen jälkeen huomasin olevani myös mukana etävalmennuksessa ja elämäntapamuutoksessa. Jälkikäteen ajateltuna myönnän, että pienimuotoinen elämäntapamuutos oli kyllä paikallaan. Painoa ei lukuisista grillivierailuista huolimatta ollu kerytynyt ylimääräistä, mutta toisaalta liikuntakin oli aika epäsäännöllistä, Kerta sopimusta etävalmennuksesta oli minun puolestani tehty, niin ajattelin, että katsotaan, mitä tämä toisi uutta tullessaan minulle.

Ensimmäiset juoksutreenit olin ajoittanut talvilomani alkuun ja ne juoksin viime vuoden marraskuussa Palya del Inglesin rantahiekalla aamuseitsemältä auringon noustessa. Itse juokseminen ei alusta alkaen tuntunut yhtään pahalta, vaikka paljoa en jaksanut kerralla juosta. Kotiin tultuani ja alkukartoituksen jälkeen sain hyvän treeniohjelman, jossa Ville oli ottanut huomioon, että työ ja pienet lapset vievät aika suuren osan vuorokaudesta.

Kevään menin näillä ohjeilla ja ruokavaliotani onnistuin myös saamaan parempaan suuntaan. Minkäänlaisia isompia tavoitteita en ollut asettanut itselleni juoksun tai muun treenaamisen suhteen. Keväällä vaimoni kävi juoksemassa Naisten kympin, itse juoksin siinä vaiheessa noin 6 kilometrin lenkkejä, joita pidin jo hyvänä saavutuksena, koska jaksoin juosta ne jo ilman yhtään kävelyaskelta.

Taas kävi niin, että minun puolesta asioita oli mietitty. Tällä kertaa huomasin olevani ilmoittautunut Midnight Runiin, eli pimenevässä loppukesän illassa Helsingissä juostavaan 10 kilometrin juoksuun. Lähtöryhmä eli aikatavoite kuulosti sekin erittäin tiukalta 60:00-64:59 min. Kerroin tavoitteeni Villelle ja hän muokkasi treeniohjemaani enemmän kohti tavoitettani.

Oman lisän tavoitetta kohti treenaamiseen toi kesäloma. Automatkat ja lasten kanssa tekemiset toivat välttämättä välipäiviä useammankin, mutta silti ehdin 3-4 kertaa viikossa juoksemaan ja treenaamaan. Lomani aikana ehdin juoksemaan Imatralla lengedaarisen Vuoksen lenkin, Puolangan korkeissa vaaramaisemissa pururadalla, kotikyläni Suomussalmen kylänraittia ja varmaan jossain muuallakin, mutta nämä tuli ensimmäisenä mieleen. Jossain vaiheessa lomaani huomasin, että juoksu alkaa kulkemaan entistä paremmin, enkä enää pitänyt 10 kilometriä ihan tavoittamattomana. Tavoiteaika tuntui edelleen kovalta, mutta en antanut sen vaikuttaa tekemiseen.

JuhaLoma loppui ja tapahtuma läheni, juoksu ja valmistautuminen ohjeiden mukaan kulki edelleen hyvin. Lopulta koittti itse tapahtumapäivä. Kello 21:30 starttasin kohti tavoitettani. 2 km kohdalla huomasin pitäväni hyvää vauhtia ja tässä vaiheessa ehkä aloin lopulta itsekin uskoa, että maaliin pääsemisen lisäksi saatan päästä myös tavoiteaikaani. Midnight Run:n matkan varrelle oli järjestetty kilometrin välein kaikenlaisia esityksiä. Näihin ei ehtinyt syvemmin perehtymään, mutta jotenkin hyvä meno oli koko ajan päällä niin itselläni, kuin oletettavasti kaikilla muillakin.

Tiukan puolentoista kilometrin loppukirin jälkeen saavuin maaliin savukoneiden savussa ja punaisten värivalojen loisteessa 62:40 ajalla. Olin saavuttanut tavoitteeni. Ilmeisesti UniFitillä oltiin hereillä tähän aikaan illasta ja tuloksia seurattu netistä, kun sain samantien onnitteluviestit asiasta.

Pariin päivään ei tarvinnut oikein miettiä mitään juoksuasioita, mutta kyllä tästä taas kohti uusia tavoitteita ja haasteita lähdetään, kun vaan keksisi, mitä ne ovat. Yksi ilta googlettelin, kuinka pitkä matka on puolikas ja tein pikaisia laskelmia, millaisella ajalla tuollaisen selvittäisin vai selvittäisnkö lainkaan. Ajatus kuitenkin tuntuu tässä vaiheessa mahdottomalta. Toisaalta samaa mieltä olin vielä keväällä kokonaisen kympin juoksemisesta.

– UniFitin Koutseille,

Juha

 

KIINNOSTAAKO VALMENNUS?

Haluamme auttaa ihmisiä kaikkialla Suomessa pääsemään alkuun matkallaan kohti elämänsä kuntoa. Meidän kanssamme matkaa ovat taittaneet sankarit niin Imatralta, Naantalista, Oulusta kuin Espoostakin! Jos etävalmennuksemme kiinnostaa, voit lähettää meille yhteydenottopyynnön helposti TÄSTÄ lomakkeesta, tai laittaa meille sähköpostilla viestiä info@unifit.fi. Nämä yhteydenotot eivät vielä sido sinua mihinkään, vaan haluaisimme kuulla tarpeistasi ja tavoitteistasi tarkemmin ennen valmennusta! Tarkempia tietoja etävalmennuksesta löydät tuotteen sivuilta.

Leave a Reply

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…

Kun halusta tulee ongelma

Haluaminen ja tykkääminen eivät kulje samoja polkuja. Monesti huonommat elämäntavat sisältävät riippuvuuden kaltaista haluamiskäytöstä. Tämän takia makeanhimosta tai alkoholista voi olla vaikea päästä eroon.