miksi ei nappaa? – tärkein syy liikkumattomuuteesi

VaakaKaikki tietävät, ettei me liikuta tarpeeksi. Sitä toitotetaan jatkuvasti. Tämä on oikeasti suuri ongelma, ja aiheuttaa paljon aivan turhia terveydellisiä kustannuksia sekä ongelmia. Mutta mistä epäaktiivisuus johtuu? Miksi liikunta ei nappaa?

Sain kunnian aloittaa ja suunnitella Rovaniemen LadyLinelle start-up porukan painonhallintaan. Eilen oli eka tunti, ja sielläkin puhe oli start-upin teeman mukaisesti liikunnan kipinän löytämisestä.

Ylipaino ja painonhallinta itsessään kiehtovat minua ja ovat oikeasti tärkeä, mutta periaatteessa hyvin monimutkainen ongelma. Aloitetaan miettimällä sitä, miksi ihmiset eivät saa kiinni liikunnasta tämän kaksiosaisen artikkelin voimin.

 

MIKSI ET LIIKU

Tämä saattaa tulla ilmiselvänä, mutta suurin syy sille miksi et liiku, on se, ettet ole löytänyt lajiasi. Et tykkää siitä, mitä teet. Ehkä yksi useimmiten minulta kysyttyjä kysymyksiä alkaa sanoilla ”Pitääkö minun?” Tämä saattaa koskea ravintoa, tai liikuntaa. Vastaus on aina sama: ei pidä. Ei pidä syödä rahkaa tai protskujauheita. Sinun ei ole pakko mennä kuntosalille, eikä sinun ole pakko juosta. Sinun on parempi tehdä jotakin. Sinun tulee silti löytää oma lajisi.

En tiedä olemmeko osasyyllisenä personal trainereina telkkarin laihdutusohjelmien kanssa. Jostain syystä oletetaan, että liikunnan pitää olla epämukavaa ja aiheuttaa ikäviä asioita, jotta se olisi tehokasta. Suurimmat pudottajat liikkuvat neljä tuntia päivässä älyttömän kovalla teholla. Sinun pitää käydä salilla, tai tehdä iltapäivälehtien uusimpia tabata-intervalleja, koska muuten et ole terve tai et laihdu. Tämä ei vain ole totta.

En sano, että kaiken tulee olla helmiä, kukkasia ja hauskoja hetkiä, muutos ei ole mikään päiväretki. Mutta jos kuitenkin liikut tavalla, mikä aiheuttaa epämukavia tuntemuksia jatkuvalla syötöllä, ei se tule pitämään. Sinun tulee saada nautintoa siitä mitä teet, ja sinun tulee innostua liikunnasta. Altistusilmiö toimii molempiin suuntiin: jos jatkuvasti tuputat itsellesi asiaa josta et pidä, tulee inhosi vain kasvamaan. Jos taas lähdet hakemaan positiivisia tunteita siitä, mitä jatkuvasti teet, alkaa siitä muodostua tapa ja entistä tärkeämpi osa sinua. Ilo ja innostus ovat kaksi tärkeää tekijää nautintoon.

Ihminen pystyy roikkumaan missä vaan tietyn aikaa. Mutta sitten kun vapaus tulee, mikä on todennäköisyys että jatkamme tehden jotain mikä on perseestä? Etenkin jos saavutamme ulkoisen tavoitteemme. Mitä tapahtuu kun superdieetti on ohi? Pudotimme kaiken mitä halusimme, mutta emme kehittäneet innostusta ja iloa liikkua. Mitäpä luulet että tapahtuu?

Ole nyt tarkkana! Tämä on älyttömän tärkeää: Jos et pidä siitä elämästä, jota muutosta tehdessä elät, tulet palaamaan takaisin vanhaan, ennemmin tai myöhemmin.

 

OMILTA POLUILTA

Vien sinut hetkeksi kanssani salille. Mennään kyykkyräkkiin.

Lähestyn tankoa täydellä keskittymisellä, asetan tangon hartioille ja nappaan sen telineistä. Siinä on minulle käsittämätön ja pelottava määrä painoa, mutta tässä hetkessä se ei paina enää mitään. Kaikki ympärillä sulkeutuu, millään muulla ei ole väliä, kuin sillä mitä olen tekemässä. Mikä videolla on muutaman sekunnin suoritus, tuntuu minuutilta. Se tunne, kun teen suuren suorituksen, oli se sitten kyykky tai maastaveto tai mikä vaan, on minulle korvaamaton. Siellä on minun rauhani ja onneni.

Täydeksi kontrastiksi voidaan hypätä tätä suoritusta edeltävään aamuun. Heräämisen yhteydessä olen aktiivisesti joogannut jo kohta puoli vuotta. Kirjoitin aiheesta ensimmäisen kerran tässä artikkelissa. Ihan vain se 10–20 minuutin joogaus antaa loistavan ja stressittömän alun päivääni. Siitä on muodostunut vahva elämäntapa.

Haluan sinun ymmärtävän, ettei ole vain yhtä oikeaa liikuntamuotoa tai tapaa muuttaa elämääsi. En diggaa yksinään lenkkeilystä, joten en lenkkeile pahemmin. Pidämme kuitenkin juoksukoulua, jossa Tuomas on ihan ässä auttamaan ihmisiä löytämään oman juttunsa, lisäksi ohjeistan itsekin ihmisiä lenkkeilemään. Suurin osa asiakkaistamme taas löytää lenkkeilyn ihan mahtavaksi liikuntamuodoksi.

(PS. Rovaniemen juoksukoulu alkaa ensi kuussa! Varaa paikkasi!)

Kuten asiakaskertomuksistamme näet, ei meillä ole vain yhtä mallia. Ihmisten ei ole pakko mennä salille saadakseen tuloksia; kotona treenaaminen on osoittautunut aivan pirun tehokkaaksi treenimuodoksi varsinkin muutoksen alkuvaiheilla. Valmennuksemme ensimmäinen keskittymispiste on liikunnan ilon löytäminen.

Se saattaa alussa olla hieman vaikeaa, mikään ei välttämättä ole kivaa aluksi. Mutta monesti pidempään tietyssä liikunnassa roikkuen saamme siitä jotain irti: erinäiset euforiset tunteet ja runner’s high:t ovat tuttu ilmiö tällä alalla: jokin tietyssä liikuntamuodossa meitä koukuttaa. Sinun tulee löytää se tekijä, ja sinun tulee kiinnittää siihen kaikki huomiosi. Mikä liikuntamuoto aiheuttaa sinulla hyvän fiiliksen, mikä sinua innostaa?

Ennen kuin jatkamme pidemmälle, haluaisin kuulla sinun kokemuksistasi. Oletko jo löytänyt lajisi? Mitä fiiliksiä lempiliikuntasi saa sinussa aikaan, ja onko se aina aiheuttanut samanlaisia tunteita? Jaa kommenteissa ja facebookissamme omaa iloasi ja innostustasi!

Jatketaan loppuviikosta onnistumisen ja odotusten kanssa.

ANNA MEIDÄN AUTTAA SINUA LÖYTÄMÄÄN LAJISI

Tarjoamme ilmaiseksi loistavia vinkkejä, linkkejä ja videoita myös facebookissa! Ehkä kuitenkin haluat tarkemman lähestymistavan elämäsi muuttamiseen? Meidän valmennuksessamme pääset varmoin askelin kohti muutosta. Otathan yhteyttä ja kysyt mahdollisista avoimista valmennuspaikoista!

Leave a Reply

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…

Kun halusta tulee ongelma

Haluaminen ja tykkääminen eivät kulje samoja polkuja. Monesti huonommat elämäntavat sisältävät riippuvuuden kaltaista haluamiskäytöstä. Tämän takia makeanhimosta tai alkoholista voi olla vaikea päästä eroon.