Kärpäsenä katossa – Etäänny elämäntapamuutoksestasi

business-batrman-2-1237955

Ruokavaliosi rymisi taas voimalla karikkoon: söit miten sattui koko viikonlopun ja kilot ovat tulleet takaisin. Ehkä kiireviikko on saanut sinut luopumaan liikunnastasi ja sen seurauksena fiilis on ennätysmatala. Kun tällainen tilanne iskee tai on iskemääsä, oletko koskaan ajatellut: mitä Batman tekisi?

Itsesi etäyttäminen, eli Self-Distancing on idea siitä, että ehkä kaikkea ei tule ottaa henkilökohtaisesti. Kyseinen termi tuli tietoisuuteeni vaahtokarkkipsykologi Walter Mischeliltä. Hän huomasi että kun lapset yrittivät taistella houkutusta vastaan ja olla syömättä vaahtokarkkia joka oli heidän edessään, he työnsivät vaahtokarkin kauemmas itsestään, eli etäännyttivät vaahtokarkin läheltään. Mischel jatkoi aiheen tutkimista tästä eteenpäin ja sitä on laajennettu tarkastelemaan tunteiden käsittelyä, ihmissuhteita ja vaikka mitä.

 

TUNTEET HALTUUN

Etäyttämistä ja mindfulness -termein itsesi keskustasta poistamista voidaan käyttää tapahtuneiden asioiden aiheuttamien tunteiden käsittelyyn tai vaihtoehtoisesti valintojen tekoon. Aloitetaan jo tapahtuneesta kaaoksesta. Tämä on tärkeä pala muutostyötä, koska suuri osa menestystä on vain pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista toimintaan. Jos suuret repsahdukset tai heikot tulokset saavat sinut lopettamaan tunnemyrskyssä, et tule pääsemään tavoitteisiisi. On hyvin mahdollista, että tapasi tulee ailahtelemaan. Se hakee keskustaa. Sama käy tuloksillesi: yhtenä kuukautena olet maailman valtias: kunto kohoaa ja paino putoaa. Toisessa kuussa tulokset ovat aivan toisessa päässä, saatat jopa ottaa askeleita taaksepäin.

Ongelma muutoksessa tulee kun jäämme märehtimään tai otamme tällaisen tapahtuman henkilökohtaisena tappiona sekä epäonnistumisen piirteenä. Tapahtuma aiheuttaa kovan stressireaktion kehoon ja mieleen sekä ikävät tuntemukset niin hyvää syömistä kuin liikkumistakin vastaan nousevat. Kaikki tehtiin turhaan. Tässä vaiheessa on syytä siirtyä kärpäseksi kattoon.

Kun pystymme käsittelemään ikäviä asioita ja tilanteita hieman itsemme ulkopuolelta, pääsemme näkemään meitä hämäävien ja härnäävien verhojen lävitse. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että etäännyttäminen vähentää tunteellisten reaktioiden voimakkuutta niin psyykkisellä kuin fyysiselläkin tasolla ja täten pienentää sen aiheuttamaa stressireaktiota. Kun saamme tunteemme paremmin hallintaan, pystymme myös välttämänä turhia ylilyöntejä ja kaaoskäyttäytymistä.

Toinen tärkeä havainto on tunnemyrskystä palautumiseen. Kun pääsemme hieman etäälle tarkastelemaan tapahtumia, tasaantuu tunne nopeammin. Emme jää märehtimään ja pääsemme jatkamaan taas tavoitteellista toimintaa pienestä tappiosta huolimatta. Jos liikaa jäämme tunteidemme ja tapahtumiemme keskipisteeksi, voi tuomitsevista ja negatiivisista ajatuksista olla vaikeaa päästä irti.

 

MIKSI BATMAN?

Kyse ei ole vain tapahtuneesta kaaoksesta. Sanotaan, että muita ihmisiä on paljon helpompi neuvoa kuin itseään. Tämä pitää ikävä kyllä paikkansa: me emme tuomitse ystävämme repsahdusta kuin tuomitsemme omaamme, tiedämme tasan tarkkaan miten jonkun toisen pitäisi liikkua ja millaisia ruokavalintoja hänen tulisi tehdä. Tästä syystä etäyttäminen ei toimi vain repsahduksien käsittelyssä, vaan myös niiden ehkäisyssä. Idea Batmanista saatiin ravintopsykologi Brian Wansinkilta. Kun lapsilta kysyttiin ruokailun yhteydessä sitä, miten Batman valitsisi ja söisi ruokansa, päätyivät lapset ottamaan paljon enemmän kasviksia.

Vaikkakin hyvin veikeä esimerkki, on tässäkin kyse siitä kuinka irrottaudut siitä mikä on sinulle henkilökohtaista. Siirryt seuraamaan supermiehen tai lepakkomiehen seikkailuita. Saat samalla mahdollisuuden pysähtyä, ja antaa aivojesi tavoitteellisille osille enemmän mahdollisuuksia toimia. Himoissa ja addiktiossa tämä usein ohitetaan, joka johtaa mielettömään tai tavoitteen vastaiseen toimintaan.

Etäyttäminen tai tietoisuus auttaa sinua selkeämmin näkemään tavoitteesi ja nykyhetkesi, toivottavasti samalla säätäen käytöstäsi oikeaan suuntaan. Tämän takia olemme parhaita antamaan muille ihmisille neuvoja, mutta itse koemme suuria vaikeuksia näiden neuvojen noudattamisessa. Se on liian henkilökohtaista! Tunteemme, palkkiot, halu ja himo vaikuttavat välillä aivan liikaa päätöksentekoomme. Mutta me emme tunne mitä Batman tuntee. Emmekä me koe ystävämme tunnemyrskyä. Valinta jonka tekisimme ja neuvo jonka antaisimme ei yhtäkkiä olekaan niin henkilökohtainen, vaan järkeilty ja tiedostettu ratkaisu.

 

MITEN ETÄÄNTYÄ

Tietoisuustaidoissa puhutaan usein keskustasta poistumisesta. Sama ilmiö tapahtuu myös etääntymisessä. Tarkoitus on vain käsitellä asioita, mutta olla minäilemättä liikaa. Osalla ihmisistä etääntyminen tapahtuu luonnostaan ja on osa heidän persoonallisuuttaan, mutta sitä voi myös harjoittaa sekä oppia. Eikä kyse ole nyt vain meditaatiosta. Voit soveltaa tietoisuutta myös esimerkiksi juoksuun tai joogaamiseen.

Meidän tulee tarkastella tapahtunutta hieman ulkopuoleltamme: katso tapahtumaketjua kuin valvontakamerasta, joka sinua on pitkin kokemaasi matkaa kuvannut. Ota tapahtuneet asiat vähemmän henkilökohtaisesti. Näe tunteet, mutta älä anna niiden vääristellä asioita. Sen sijaan että puhut, kuinka epäonnistunut, pettynyt ja ärtynyt olet repsahduksestasi, tarkastele sitä miten joku toinen tilanteesi näkisi: Tämä ei ole selittelyä, vaan puolueetonta asioiden tarkastelua. Sinun ei tarvitse yrittää järkeillä tai oikeuttaa tekemiäsi asioita, vaan tarkastella niitä täysin neutraalisti. Älä ota sitä henkilökohtaisesti. Olit nukkunut huonosti ja työssä oli stressiä, mikä vaikutti siihen että valitsit jäädä tänään sohvalle.

Sama tapahtuu kun otamme niin sanotun Batman -mallin: kuinka ystävääsi tai läheistäsi neuvoisit tai katsoisit vastaavassa tilanteessa? Todennäköisesti olet ankarampi itsellesi kuin muille. Valintoja tehdessä voit viitata siihen kuka olet, tai ottaa vaikka supersankarista esimerkkisi: kuinka terveyttä tavoitteleva ja liikkuva minä tähän suhtautuisi?

Mitä Batman tosiaan tekisi?

facebook

1: Brach, T. 2011. Radical Acceptance
2: Duckworth, A. Steinberg, L. 2015. Unpacking Self-Control
3: Gard, T. Noggle, J. Park, C. Vago, D. Wilson, A. 2014. Potential self-regulatory mechanisms of yoga for psychological health
4: Kross, E. Ayduk, O. 2010. From a distance: Implications of spontaneous self-distancing for adaptive self-reflection
5: Kross, E. Ayduk, O. 2011. Making Meaning out of Negative Experiences by Self-Distancing
6: Mischel, W. 2015. The Marshmallow Test

Leave a Reply

Löydä valopylvääsi

Elämäntapamuutos onnistuu paremmin pienemmän vastuksen reittien kautta. Käytä hyödyksesi valopylväitä, jotta pääset tehokkaasti alkuun. Näin se tapahtuu.

Kesytä Elefanttisi – Toiminnanohjaus ja liikunta

Toiminnanohjaus on elämäntapojesi ja motivaatiosi moottori. Sieltä saat tavoitteenmukaisen toimintasi ja fiksut valintasi. Liikunta voi olla tehokas keino tämän systeemin kehittämiseen. Mutta kaikki liikunta ei aivan toimi samalla tavalla.

Huumaavaa liikunta – Juoksijan hurmos

Mielekäs liikunta saa meidät liikkumaan enemmän. Hyvän fiiliksen hakeminen treenaamisesta on erittäin tärkeää. Meillä on onneksi useita sisään rakennettuja järjestelmiä tukemassa tätä tavoitetta. Yksi niistä on juoksijan hurmos.

1 Sääntö elämääsi sopivaan muutokseen

Milloin päiväsi tulisi alkaa? Vasta kun saat sen valmiiksi. Elämääsi sopiva muutos syntyy joustavuuden ja keinovoiman avulla. Artikkelimme käy läpi tämän yksinkertaisen lähestymistavan elämäntapamuutoksiin. Kokeile tätä vaikka heti!

5 Erilaista kysymystä uuden vuoden lupauksiin

Uusi vuosi on lupauksia täynnä. Kuitenkin jopa 80-90% lupaajista lopettaa ennen aikojaan. Emme muutoksen alla usein rakenna tarpeeksi pitävää mallia toiminnalle. Kysy itseltäsi nämä 5 kysymystä jotta onnistut!

Elämäntapamuutoksen 3 sääntöä

Kaikki toimii kyllä hetken. Mutta mitä sitten kun dieetti tai treeniohjelma loppuu? Tutkimuksien mukaan jopa 80-90% ihmisistä palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa vuoden tai parin sisällä. Elämäntapamuutos pitää rakentaa aivan toisin. Päivän artikkelimme käsittelee kolme tärkeintä sääntöä.

2 työkalua parempiin valintoihin

Tahdonvoima ei todellisuudessa aja valintojasi. Asia on paljon monimutkaisempi, mutta niihin vaikuttaminen ei ole. Ota ohjat käsiisi ja hyödynnä liikunta- ja tietoisuusharjoittelun tuomat hyödyt parempiin valintoihin

Tahdonvoima on harhaa

Aika, jolloin tahdonvoiman puute oli syypää ylipainoon, addiktioon ja epäaktiivisuuteen on ohi. Olemme pahasti ymmärtäneet tahdonvoiman idean. Kyseessä ei ole mikään myyttinen energianlähde joka ohjaa valintojamme. Näin asia on todellisuudessa…

Kun halusta tulee ongelma

Haluaminen ja tykkääminen eivät kulje samoja polkuja. Monesti huonommat elämäntavat sisältävät riippuvuuden kaltaista haluamiskäytöstä. Tämän takia makeanhimosta tai alkoholista voi olla vaikea päästä eroon.